10 قدم مهم در صافی ژاپنی

10 قدم مهم در صافی ژاپنی
روش صافی ژاپنی موها یا یوکو از مدرن ترین و گرانقیمت ترین شیوه های صاف کردن موها در سالن های آرایش و زیبایی است که اولین بار در سال 1990 انجام شد. این روش مخصوص افرادی است که دارای موهایی فر، مواج یا وز هستند و تمایل دارند فرم های مذکور موها را تبدیل به حالت لخت، صاف و ابریشمی به صورت اصطلاحا دائم یعنی 4 تا 8 ماه کنند. این حالت تا رشد مجدد موها در ساقه مو باقی مانده و به همین دلیل به این روش ریباندینگ نیز می گویند. حال باید ببینیم که صافی ژاپنی مو چه مراحلی دارد و محاسن و معایب آن چیست.
درباره صافی ژاپنی مو

صافی ژاپنی مو می تواند بر روی موهای طبیعی یا رنگ، هایلایت ، دکلره و فر شده نیز انجام شود به شرطی که میزان آسیب دیدگی موها زیاد نباشد. اما باید بدانیم که کاربرد ماده صاف کننده موها باید به تناسب میزان آسیب دیدگی یا سلامت موها انتخاب شود. در این روش از محلولی که حاوی ماده اصلی آمونیوم گلیکولات است استفاده شده و این ماده در مجاورت موها باعث باز شدن پیوند دی سولفیدی موها شده، اتصالات پروتئینی موها را شکسته و به این ترتیب موها را به شکل خارق العاده ای صاف و لخت می کند که با آن در اصطلاح ابریشمی می گویند. این روش مخصوص کسانی است که تمایل دارند فرم فر و مواج موهای خود را با صاف ژاپنی عوض کنند چرا که پس از انجام این عمل دیگر از موهای فر و حالت دار خبری نخواهد بود. صافی ژاپنی موها حدود 3 الی 5 ساعت زمان لازم دارد تا مراحل آن به طور کامل و اصولی انجام شود. ناگفته نماند که صافی ژاپنی مو باید توسط آرایشگری که دوره تخصصی این رشته را آموزش دیده انجام شود تا خدای ناکرده موهای متقاضی دچار آسیب غیر قابل جبران نشود. بنابراین آسان طب به شما توصیه می کند برای انجام صافی ژاپنی به آرایشگری متخصص مراجعه نمایید.  

روش انجام صافی ژاپنی

روش انجام صافی ژاپنی مو در حالت تخصصی به 3 مرحله تقسیم می شود که شامل آماده سازی موها، استفاده از مواد صاف کننده و در نهایت خنثی کردن مواد صاف کننده موهاست. اما در اینجا برای روشن شدن کامل مراحل انجام صافی ژاپنی تصمیم گرفتیم که به تفکیک در 10 مرحله آنرا به تفصیل بیان نماییم:
  1. مشاوره اولیه با متقاضی
  2. تست استقامت موها
  3. شامپو کردن موها
  4. اسپری محافظتی
  5. محلول صاف کننده
  6. سشوار و اتو کشی
  7. ماده خنثی کننده
  8. شستشوی خنثی کننده
  9. خشک کردن موها
  10. اتوی مو نهایی

مرحله اول: مشاوره اولیه با متقاضی

قبل از انجام صافی ژاپنی حتما باید مشاوره ای با متقاضی ترتیب داد و جنس موهای شخص و یا میزان آسیب دیدگی موها را توسط مواد شیمیایی (رنگ، هایلایت، دکلره، فر و…) که قبلا روی موها استفاده شده بررسی کرد. در این مرحله اگر موهای شخص طبیعی بوده می تواند کاندید مناسبی برای روش صافی ژاپنی باشد اما اگر درصد آسیب دیدگی موهای شخص در اثر استفاده از ماده شیمیایی محدود باشد باید نسبت به ماده انتخابی بسیار محتاط عمل کرد و در نهایت اگر آسیب دیدگی موها در حد تخریب و شکنندگی باشد باید از انجام صافی ژاپنی صرف نظر کرد. برای انتخاب بهترین ماده برای صافی ژاپنی و تقسیم بندی موها از نظر سلامتی یا آسیب دیدگی ما با 3 حالت روبرو هستیم. حالت اول زمانی است که موها طبیعی بوده یعنی قبلا فر یا دکلره و… نشده باشد، در اینصورت از محلول صافی شماره صفر استفاده می کنیم. حالت دوم زمانی است که موهای شخص فر، رنگ، دکلره و… شده باشد اما سلامت خود را حفظ کرده باشد، در اینصورت محلول صاف کننده ما باید شماره یک باشد و در حالت سوم یعنی زمانی که موهای شخص در اثر استفاده از رنگ، دکلره، فر و… دچار خشکی و وز شدگی شده باشد باید از ملایم ترین صاف کننده مو یعنی محلول شماره دو استفاده نماییم.

مرحله دوم: تست استقامت موها

این مرحله از صافی ژاپنی به این دلیل باید انجام شود تا واکنش محلول صاف کننده مو در مجاورت موها بررسی شود که میزان استقامت موهای شخص را بسنجیم. این مرحله در واقع تعیین کننده ادامه پروسه صاف کردن موها می باشد. برای انجام آن، رشته باریکی از موها را با محلول صاف کننده انتخابی تست کرده تا مطمئن شویم موها مقاوم و سالم باقی می مانند.

مرحله سوم: شامپو کردن موها

اگر مرحله قبلی یعنی استقامت موها در پروسه صافی ژاپنی با موفقیت انجام شد باید موهای متقاضی را آماده صافی ژاپنی نماییم. یعنی در این مرحله باید موها با یک شامپوی ملایم شستشو داده شوند. در این حالت موهای شخص آماده برای انجام مراحل صافی ژاپنی می باشد.

مرحله چهارم: اسپری محافظتی

در این مرحله با استفاده از آبی که حاوی مواد مغذی مناسب برای ساقه موها می باشد اسپری می کنیم. محلول مغذی، پ هاش موها را تنظیم کرده و مانند لایه ای محافظ در برابر حرارت عمل خواهد کرد. در واقع می خواهیم مقاومت موها را در برابر مواد صاف کننده و حرارت بالا ببریم.

مرحله پنجم: محلول صاف کننده

در مرحله بعد نوبت به استفاده از محلول صافی ژاپنی یا ژل اکتیویتور است. دقت نمایید که به هیچ عنوان این محلول نباید با ریشه موها تماس پیدا کند. به همین منظور فاصله ایمنی با ریشه موها را رعایت کرده و محلول صافی ژاپنی را لایه لایه فقط روی ساقه موها می زنیم. در این مرحله باید از ایجاد فشار اضافی و کشیدن موها اجتناب کرد. مدت زمان مکث این ماده بسته به محلول صاف کننده انتخابی بوده و در موارد مختلف می تواند متغیر باشد. پس از گذشت مدت زمان مورد نظر باید ماده صاف کننده به طور کامل از روی موها شستشو داده شود. در هنگام خشک کردن موها از کشیدن موها یا فشردن آنها به یکدیگر اجتناب نمایید. 

مرحله ششم: سشوار و اتو کشی

در این مرحله از صافی ژاپنی موها توسط سشوار خشک می شوند و در حالی که هنوز اندکی نمدار هستند توسط اتوی مو با حرارت 180 تا 200 درجه لایه لایه اتو می شوند. دقت کنید که حرکت دست شما در هنگام اتوی مو می تواند هر حالتی را به طور دائم در موها ایجاد نماید. به عنوان مثال اگر حرکت اتو به شکل قوسی باشد موها حالتی منحنی به خود خواهد گرفت. بنابراین اتو کشی مو در این مرحله از صافی ژاپنی باید صاف، مستقیم و بدون انحنا باشد. این مرحله ممکن است یک ساعت الی یک ساعت و نیم طول بکشد.

مرحله هفتم: ماده خنثی کننده

پس از اتو کشی باید از محلول خنثی کننده استفاده نمود. این محلول جهت توقف روند صاف کردن مو انجام می شود. بنابراین باید دقت نمود که این مرحله نیز به اندازه مراحل قبلی دارای اهمیت می باشد. ماده خنثی کننده را نیز بدون تماس با ریشه موها فقط در ساقه موها لایه لایه استفاده کرده و از آغشته شدن تمامی موها به این محلول اطمینان حاصل نمایید. مدت زمان مکث این مرحله بسته به انتخاب محلول مورد نظر بین 5 تا 10 دقیقه می باشد.

مرحله هشتم: شستشوی خنثی کننده

جهت شستشوی ماده خنثی کننده از روی موها در ابتدا به طور کامل ماده خنثی کننده را از موها آبکشی نمایید و پس از اطمینان از شستشوی خنثی کننده به وسیله کاندیشنر مناسب موها را ماساژ ملایم و سطحی داده و مجددا آبکشی نمایید. در نهایت برای محافظت از موها از محلول تغذیه کننده روی موها اسپری کرده و برای چک کردن نهایی از یک کرم کنترلر چرب استفاده نمایید.

مرحله نهم: خشک کردن موها

در این مرحله، پروسه صافی ژاپنی تقریبا به پایان رسیده و موها باید برای مرحله آخر آماده شوند. یعنی با حرارت سشوار به طور کامل خشک شده و آماده برای مرحله بعدی شوند. حرارت سشوار را تنظیم کرده و با ملایمت شروع با خشک کردن موها نمایید.

مرحله دهم: اتوی مو نهایی

در این مرحله مجددا موها را لایه لایه و با حوصله اتو مو می کشیم. حرکت دست و اتوکشی باید مانند مرحله اتو کشی قبلی صاف، مستقیم و بدون انحنا باشد.

مراقبت بعد از انجام صافی ژاپنی

جهت مراقبت بعد از صافی ژاپنی، موهای شخص تا 24 الی 72 ساعت نباید شامپو یا حتی خیس شود. در طی این زمان از بستن موها با کش، جمع کردن موها در پشت سر یا هرگونه سنجاق یا گل سر پرهیز کنید. حتی موها را پشت گوشها قرار ندهید و به یاد داشته باشید هر حالتی که در این 72 ساعت به موها بدهید به دلیل حالت شکل پذیری زیاد موها در چنین شرایطی همان فرم را به خود خواهند گرفت. استفاده از انواع رنگ مو بلافاصله پس از صافی ژاپنی به هیچ عنوان مجاز نبوده اما پس از 2 الی 3 هفته بلامانع است. 

سخن نهایی

انجام صافی ژاپنی مو با محلول های صاف کننده هر چند که فاقد ماده فرمالدئید هستند نمی تواند خالی از ضرر و زیان برای موها باشد، چرا که به هر حال این مواد شیمیایی بوده و استفاده از آنها به دیواره موها صدمه خواهد زد. مخصوصا زمانی که این روش توسط افراد ناوارد و غیر متخصص انجام شود صدمه دیدن موها حتمی است. از طرفی این پروسه را حداقل هر 6 ماه یکبار باید تکرار نمایید. بنابراین اگر تصمیم به صاف کردن موهایتان به روش ژاپنی دارید اولا مطالعات خود را در این زمینه افزایش داده و دوما در انتخاب آرایشگر خود دقت نمایید و پس از جلسه ابتدایی مشاوره در سالنی مجهز و ایمن این کار را انجام دهید.

در صورتی که تمایل دارید روش صافی مو به سبک ژاپنی را به صورت کامل فرا گیرید می توانید در دوره آموزشی موجود در آموزشگاه متین رویان شرکت کنید.
 

 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام