خواص درمانی گیاه، روغن و تنتور گلنار فارسی

خواص  درمانی گیاه، روغن و تنتور گلنار فارسی
گل های درخت گلنار در تجارت دارای خواستاران فراوانی می باشد .به همین علت است به این درخت توجه زیادی می شود و آن را در محل های پرورش درختانی آن را برای مغازه چای گل فروشی و سایر گلخانه هائی که انواع درختان زینتی را به معرض فروش عرضه می دارند به این مکان ها روانه می گردانند.
درخت گلنار فارسی اسم دیگر درخت انار است .با این فرق که این درخت، نر است و میوه نمی‌دهد .دارای طبیعت سرد و خشک می باشد. در روزهای نخستین  بهار برگ می‌دهد. برگ‌های آن بیضی نوک تیز کشیده به ارتفاع پنج سانتی متر به عرض یک و نیم سانتی متر، است. روی برگ‌ها براق، پشت آنها کدر، خود درخت نیز به رنگ سبز تیره می‌باشد. هر شاخه  آن مانند درخت انار است. شاخه‌های درخت پر از تیغ می‌باشد. در اواسط ماه اردیبهشت غنچه می‌دهد.
این غنچه‌ها فرقی با گل انار ندارند. در ماه خرداد غنچه‌ها باز می‌شوند و گل‌های قرمز پر رنگ و پر برگ را تشکیل می‌دهند .این گلها تا اواخر تیر ماه، روی شاخه‌های درخت، خود نمائی می‌کنند و زیبائی خاصی به درخت و اطراف آن می‌بخشند. 

خاستگاه

گلنار فارسی را می‌ توان هر جایی که درخت انار وجود دارد، پیدا کرد. این گیاه بومی بخش هایی از ایران، هند، افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه است. از جمله مناطقی در ایران که درخت انار و همچنین گلنار فارسی در آنجا رشد می‌ کنند می ‌توان به ساوه، بهشهر، ارسنجان، شهرضا، فردوس، تنگ سیاب و … اشاره کرد.

خواص گلنار فارسی
 
  • تنظیم قند خون: برای تنظیم  قند خون، یک فنجان دم کرده آن را بعد از غذا بنوشید
  • اسهال: در صورت بروز اسهال، دم کرده آن را صاف کنید و بعد از نهار و شام بنوشید
  • کک و مک صورت: گل‌های باز شده و پر رنگ آن کک و مک صورت را بر طرف می‌کند
  • خونریزی بواسیر: برای جلوگیری از خونریزی بواسیر بسیار مفید خواهد بود
  • از پودر گلنار در فرآورده های دندانی جهت استحکام دندان و لثه استفاده می شود

موارد مصرف دارویی گلنار فارسی
 
  • از گلبرگ ‌های گل انار می ‌توان جهت درمان اسهال خونی و سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند پوسته اندازی روده استفاده کرد. برای بهره ‌مندی از این خواص معمولا از دمنوش گلبرگ های این گیاه استفاده می شود. در دوران قدیم از این گیاه برای بند آوردن خونریزی استفاده می شده است. مصرف این گیاه همچنین برای درمان خونریزی لثه نیز مفید است. همچنین در درمان بیماری ‌های هموروئید، خونریزی بینی و خونریزی ‌های رحمی کاربرد دارد. بر اساس طب سنتی گلنار فارسی در کاهش خونریزی دوران قاعدگی نیز موثر است.
  • از گل‌ ها و برگ ‌های درخت گلنار فارسی پمادی تهیه می‌ شود که مصرف موضعی آن منجر به کاهش بوی بد زیر بغل می ‌شود. همچنین، می ‌توان از آن جهت سرعت بخشیدن به التیام جای زخم و جراحات نیز به کار برد.
  • مصرف جوشانده گلنار فارسی به همراه سرکه منجر به خوشبو شدن دهان و استحکام لثه و دندان‌ ها می‌ شود. محققان طبق مطالعات خود به این نتیجه رسیده ‌اند که مصرف گیاه گلنار فارسی منجر به درمان آفت دهان می ‌شود. از ترکیب گلنار فارسی با آب بارهنگ نیز می ‌توان جهت درمان زخم آلت تناسلی مردان استفاده کرد. گلنار فارسی حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان است. به همین دلیل مصرف منظم آن می ‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود. با تقویت سیستم ایمنی بدن می ‌توان از بسیاری بیماری‌ ها مانند سرطان، پیری زودرس، مشکلات قلبی و … جلوگیری کرد. از دیگر خواص این داروی گیاهی می توان به تنظیم قند خون، درمان اسهال و روشن کننده پوست اشاره کرد. 

روش مصرف گلنار فارسی برای رفع کک و مک صورت

20 گرم از گلنار فارسی را با مقداری کف دریا سائیده یک قاشق مربا خوری آن را داخل نصف استکان ماست پانزده دقیقه خیس کرده بعد روی پوست صورت بمالید نیم ساعت الی یک ساعت بعد بشوئید کک و مک صورت را بر طرف می کند.

عوارض

همانند سایر گیاهان دارویی، در مصرف گلنار فارسی نیز باید جوانب احتیاط را رعایت کرد. مصرف بیش از اندازه این گیاه باعث یبوست و سر درد می شود.
به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما بی‌ خطر نیستند و دوز، روش مصرف و تداخل آن‌ ها با دیگر مواد غذایی و داروها بسیار حائز اهمیت است. چنانچه به بیماری مبتلا هستید یا در شرایط خاصی به سر می ‌برید، حتما پیش از مصرف روزانه گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

دانستنی‌ های مفید

امروزه از این گیاه در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. همین موضوع باعث شده صادرات این محصول افزایش چشمگیری پیدا کند.
از پوست انار و گلنار فارسی در رنگرزی طبیعی استفاده می شود.

خواص روغن و تنتور گلنار فارسی

از خواص روغن گلنار فارسی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • ضد لک و جای جوش
  • روشن کننده پوست

از موارد مصرف فراوان گلنار درمان لک و نیز روشن کنندگی پوست صورت است. همین ویژگی باعث شده روغن گلنار فارسی از حیث اثرگذار بودن در درمان لک های پوستی مورد توجه قرار گیرد.
این روغن که از سرشاخه های گلدار گیاه به روش عصاره گیری در روغن پایه تهیه می شود، از ترکیبات اصلی روغن های ترکیبی ضدلک به شمار می رود.
البته برای درمان جای جوش و لک های صورت بهتر است که از ترکیب چندین روغن ضدلک استفاده شود. در واقع این روغن های ضدلک وقتی در کنار هم قرار می گیرند و با هم مصرف می شوند اثرات بسیار بهتر و پایدارتری برجا می گذارند. می توانید برای این منظور از روغن ترکیبی ضدلک و ضد جوش استفاده کنید .

عوارض روغن گلنار فارسی

لازم است قبل از مصرف روغن با مالیدن کمی از آن بر روی پوست بازوی خود و صبر کردن به مدت حداقل ۱ ساعت از نداشتن حساسیت نسبت به روغن اطمینان حاصل کنید. در صورت بروز حساسیت از مصرف آن جدا خودداری کنید.

سخن آخر

ادونیس با فرمولاسیون خاص و منحصر به فرد خود و با بهره گیری از به روزترین فن و دانش مراقبت پوست و اسکین کر، توانست در لاین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو بدرخشد. ادونیس با به کارگیری علم ارگانیک واسپا به آموزش و تولید محصولات بسیار ارزنده پرداخته و نامی ارزنده را در ذهن دوست داران این علم به جا گذاشته است.
مرکز ادونیس گوهری بس گرانبها و نیک و ارزشمند دربین مراکز  آموزشی در سطح بین المللی می درخشد و دارای مدیریت و مدرسی توانمند با بالاترین سطح علمی و با نبوغ اموزشی، فرمولاسیون کاربردی در سطح کشورهای پیشرفته، پشتیبانی و همراهی فارغ التحصیلان ادونیس در بازار کسب و کار تخصصی ودارنده نشان دایمن از کمپانی  ادکسل می باشد.
برا ی ثبت نام در دوره های آموزشی روغن گیری ادونیس و  سرم های مکمل و عتیق روغنی و بازسازی کننده پوست و مو ادونیس با شماره تلفن 09123369182 در تماس باشید.
جهت مشاهده  بیشتر محصولات ارگانیک ادونیس از صفحه اینستاگرام صابون و کرم های گیاهی ادونیس دیدن فرمایید.
همچنین  برای مشاهده صفحه اینستاگرام آموزشگاه متین رویان و مشاهده کارهای بیشتر ، کلیک کنید.
 

 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام