با خواص روغن کینوا بیشتر آشنا شوید

با خواص روغن کینوا بیشتر آشنا شوید
روغن کینوا از سالمترین و مغزی ترین روغن ها است که قدمت آن به   ۵۰۰۰ سال پیش می رسد. این روغن منبع غنی از ویتامین ب ۲، پتاسیم ، فیبر، فسفر، پروتئین، منیزیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است. روغن کینوا ، سبک و خوش هضم و مخصوص افرادی است که رژیم غذایی دارند و گیاهخوار هستند.در ادامه مقاله قصد داریم ، شما را با روغن کینوا و خواص آن برای سلامتی بدن بیشتر آشنا کنیم .
گیاه شناسی کینوا :
 
کینوا گیاهی علفی ، یکساله با نام علمی  Chenopodium quinoa Willd که در شرایط خشک و کم آب محصول می دهد. ا ز خانواده تاج خروسیان است. ریشه های این گیاه در عمق زیادی از خاک قرار می گیرد ، عمق نفوذ این ریشه به ارتفاع گیاه بستگی دارد . ریشه کینوا قوی و محکم است و انشعابات زیادی دارد. ساقه های استوانه ای این گیا هبه رنگ بفش تیره ، زرد ، سبز است . ارتفاع ساقه بین ۵/۰ تا ۵/۲ متر متغییر است. قدمت این گیاه به ۷۰۰۰ سال پیش برمی گردد.تقریبا ۱۲۰ نوع کینوا وجود دارد.  این گیاه  دارای سه نوع کینوای سفید، سیاه و قرمز می باشد.

خواص و ارزش غذایی روغن کینوا :

از برجسته ترین خصوصیات غذایی کینوا  ، کیفیت بالای پروتئین آن است که عاری از گلوتن است . این ترکیب دارای تعادل اسید آمینه ای استثنایی می باشد. وجود اسید آمینه های اساسی مثل لیزین و تریپتوفان متیونین،ترئونین، مهم است زیرا مقدار آن در اغلب دانه های غلات کم است. کینوابر اساس  FAO   سازمان امنیت غذایی و تغذیه بشر در قرن ۲۱ در لیست امید بخش ترین گیاهان قرار گرفته است. این گیاهان از معدود گیاهانی است که دارای ۹ آمینواسید ضروری می باشد .
کینوا منبع غنی از  کلسیم، آهن، فسفر، ویتامین ای ، فیبر، منیزیم، ویتامین های گروه ب، پتاسیم است ودارای خواصی مانند خاصیت حشره کشی، آنتی بیوتیکی، ضد ویروسی و ضد قارچی می باشد.

خاستگاه :

این گیاه بومی کشورهای آمریکای جنوبی مانند بولیوی، شیلی و پرو است.

خواص درمانی روغن کینوا :
 
  • افزایش رشد موی سر
  • درمان کم کاری تیروئید
  • بهبود هضم غذا
  • بهبود سیستم گوارش
  • درمان یبوست
  • درمان بیماری سنگ کلیه
  • کمک به  کاهش اشتها
  • خاصیت ضد التهاب
  • پیشگیری از دیابت نوع ۲
  • پایین آوردن کلسترول
  • بدون گلوتن
  • داشتن پروتئین بالا
  • افزایش تولید شیر در دوران شیردهی

روغن کینوا و کنترل دیابت :

دیابت بیماری قابل کنترلی است و این بیماری از افزایش قند خون ایجاد می شود . علت دیابت کاهش میزان ترشح انسولین یا اختلال در عملکرد انسولین است که این هورمون وظیفه  تنظیم  قند خون راد ارد. در ژورنال Plant Foods for Nutrition Human طبق مطالعه آزمایشگاهی که برروی موش ها انجام شد ، نشان داده شد که موش هایی که دانه های کینوا مصرف می کردند نسبت به موش هایی که کینوا به آنها داده نشد ، سطح گلوکز خون آنها به طور قابل توجهی کاهش داده است.

روغن کینوا و شادابی و طراوت پوست :

مواد موجود در روغن کینوا برای بهبود کیفیت و ظاهر پوست بسیار فوق‌العاده است. این روغن نقش مؤثری برای حفظ سلامت بافت پوستی دارد . از مزایای دیگر این گیاه برای پوست ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • درمان لکه های پوستی :
وجود انواع ویتامین های B در کینوا باعث کاهش سطح ملانین در پوست می شود و لکه های تیره مو پوست درمان می شود.
  • درمان آکنه و جوش صورت :
این روغن دارای ویتامین A است و می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند. هم چنین با داشتن ویتامین B3 به درمان قرمزی و التهاب که به دلیل آکنه و جوش صورت ظاهر می شود ،
  • جوان سازی پوست صورت :
ویتامین A و ریبوفلاوین و مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها با افزایش قابلیت ارتجاعی و الاستیسیته پوست باعث جوانسازی پوست می شود.
  • افزایش کلاژن :
پروتئین  کینوا دارای مقادیر زیادی از پروتئین است که به تولید کلاژن کمک می کند و باعث جوان سازی پوست می شود.
  • کینوا برای مقابله با مشکلات دستگاه گوارشی:
کینوا با داشتن فیبرهای غیر محلول در آب که جاذب آب هستند، می توانند به بهبود مشکلات گوارشی کمک کنند. کینوا با جذب آب حجیم می شود و باعث تحریک و تقویت عملکرد و حرکات روده می شود و در نتیجه از یبوست پیشگیری و آن را درمان می کند . هم چنین گلوتامیک کینوا در معده به ترکیب گلوتامین تبدیل می شود و روی سلامت مخاط معده تاثیر گذار است. هم چنین فیبر موجود در کینوا به عملکرد هضم کمک می کند و از مشکلات سوء هاضمه جلوگیری می کند .مصرف کینوا به درمان بواسیر یا هموروئید کمک می کند . فیبر موجود در کینوا باعث بهبود حرکات روده و افزایش حجم مدفوع می شود.

آیا کینوا برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مناسب است؟

افرادی که به گلوتن موجود در حساسیت دارند و نمی توانند پاستا ، بیسکویت ، نان و یا هر محصولی که از گندم درست شده است را استفاده کنند. بهترین راه حل برای این دسته افراد  به بیماری عدم تحمل گلوتن مبتلا هستند ، کینوا است.  کینوا فاقد گلوتن است و ماده‌ی مناسبی در رژیم‌های بدون گلوتن میباشد.

روغن کینوا پایین آورنده کلسترول :

کینوا دارای مقادیر زیادی فیبر است . محتوی فیبر کینوا به کبد کمک می کند تا از کلسترول ذخیره شده در بدن استفاده کند و به این طریق سطح کلسترول بد LDL خون کاهش می یابد . کینوا فاقد کلسترول است و ذخایر پروتئین خوبی دارد و برای افراد گیاه خوار که مصرف گوشتی ندارند ، بسیار مناسب است. بنابراین مصرف کینوا سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد و از انباشته شدن پلاکت در رگها پیشگیری می کند و می تواند از بیماری های قلبی و عروقی مانند نارسایی قلبی و سکته قلبی جلوگیری کند.

طرز استفاده از روغن کینوا:

این روغن به دورت مصرف می شود ، موضعی و خوراکی . برای ماساژ این روغن کافی است چند قطره از آن راروی محل مورد نیاز بچکانید و ماساژ دهید و بعد با یک حوله گرم ، آن را بپوشانید . در مصرف خوراکی هم ، روزانه به اندازه ۵ الی ۱۰ قطره می توانید استفاده کنید.

زمان ماندگاری روغن کینوا:

تمام روغن های گیاهی و ارگانیک مانند روغن کینوا به عوامل محیطی مانند نور و گرما حساس هستند و باید در جای خنک و تاریک نگهداری شوند .روغن های گیاهی اگر در معرض نور و گرما قرار بگیرند از کیفیت و خواص آنها کاسته می شود و روند فساد آن ها افزایش می یابد.

عوارض مصرف روغن کینوا:

تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر عوارض خطرناک روغن کینوا اعلام نشده است . اگر از این روغن به صورت خوراکی استفاده می کنید بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و اگر تحت شرایط خاصی هستید ( بیماری و بارداری ، دوران شیردهی ..) با مشورت پزشک خود ، آن را مصرف کنید. مصرف این روغن برای برخی افراد واکنش های آلرژیک و حساسیت مانند التهاب معده ، آسیب به روده و درد شکم یا خارش پوست به همراه داشته است.اگر این روغن را به صورت موضعی مصرف می کنید بهتر است قبل ازمصرف ، آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید.

کلام آخر 

ادونیس با فرمولاسیون خاص و منحصر به فرد خود و با بهره گیری از به روزترین فن و دانش مراقبت پوست و اسکین کر، توانست در لاین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو بدرخشد. ادونیس با به کارگیری علم ارگانیک واسپا به آموزش و تولید محصولات بسیار ارزنده پرداخته و نامی ارزنده را در ذهن دوست داران این علم به جا گذاشته است.
مرکز ادونیس گوهری بس گرانبها و نیک و ارزشمند دربین مراکز  آموزشی در سطح بین المللی می درخشد و دارای مدیریت و مدرسی توانمند با بالاترین سطح علمی و با نبوغ اموزشی، فرمولاسیون کاربردی در سطح کشورهای پیشرفته، پشتیبانی و همراهی فارغ التحصیلان ادونیس در بازار کسب و کار تخصصی ودارنده نشان دایمن از کمپانی  ادکسل می باشد.
کلاسهای مراقبت پوست این مرکز توسط استاد خدایار تجربه ٢٥ سال تدریس و پژوهش در حوزه اموزش  عالی و دانشگاهی در ایران و حوزه بین الملل  که نویسنده بیش از ١٥ جلد کتاب در خصوص مراقبت زیبایی و بیش از ١٢٠ مقاله بین المللی در رزمه درخشان استاد میباشد.
این فرصت فقط در اختیار افرادی هست که تصمیم جدی دارند تا وارد کسب و کار بسیار خوب skin care شوند.
برا ی ثبت نام در دوره های آموزشی فوق تخصصی مراقبت و زیبایی پوست مرکز ادونیس با شماره تلفن 09123369182 در تماس باشید.
جهت مشاهده  بیشتر محصولات ارگانیک ادونیس از صفحه اینستاگرام صابون و کرم های گیاهی ادونیس دیدن فرمایید.
همچنین  برای مشاهده صفحه اینستاگرام آموزشگاه متین رویان و مشاهده کارهای بیشتر ، کلیک کنید.
 

 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام