گیاه لوفا ،یک لیف طبیعی مناسب پوست

گیاه لوفا ،یک لیف طبیعی مناسب پوست
پرورش گیاه لوفا (به انگلیسی Luffa Sponge)، گیاه لیف طبیعی، نیاز به مقداری صبر و شکیبایی دارد زیرا این گیاه یک گیاه معمولی نیست. گیاه لوفا در خانواده خیار دسته بندی می شود و نسبت به دیگر گیاهان این خانواده دیرتر رشد می کند، حتی گاهی اوقات بذر گیاه لوفا به کندی جوانه می زند. گیاه لوفا، گیاه مناطق گرمسیری است و در آب و هوای سرد به آهستگی رشد می کند و به صورت بالارونده رشد کرده و در طول یک فصل رشد ارتفاع آن تا 10 متر یا بیشتر هم ممکن برسد. زمانی که میوه گیاه لوفا سبز رنگ است قابل خوردن است و می توان آن را به صورت پخته (مثل پخت کدو) و هم به صورت خام مصرف کرد.  در صورتی که بخواهند از گیاه لوفا برای ساخت اسفنج و لیف استفاده کنند، میوه را زمانی می چینند که رنگ آن زرد شود و قسمت های درونی آن فیبری شود و در این زمان دیگر نمی توان از میوه استفاده های خوراکی کرد.
شرایط نگهداری گیاه لوفا

 گیاه لوفا به حدود 150 تا 200 روز گرم بدون سرما برای رشد نیاز دارد (بستگی به محل کاشت و نوع گیاه لوفا دارد). گیاه لوفا به مقدار زیادی نور خورشید، گرما، آب، مواد مغذی و یک داربست بزرگ قوی نیاز داشته و باید آن را در یک سطح صاف عاری از علف های هرز و در یک خاک با زهکشی خوب کاشت. گیاه لوفا را می توان در گلدان های 25 لیتری نیز کاشت اما گلدان باید دارای سوراخ زهکشی مناسب باشد و بعد از این که گیاه لیف در گلدان بلند شد و برای آن داربست تهیه شد نباید جای آن را تغییر داد و آن را به جای دیگر منتقل کرد. زمانی که گیاه شروع به بزرگ شدن کرد باید برای آن داربست تهیه شود. خاکی که برای کاشت گیاه لوفا استفاده می شود باید دارای PH خنثی تا کمی قلیایی باشد. برای خنثی کردن PH خاک های اسیدی می توان از آهک استفاده کرد.

خواص دارویی گیاه لوفا
 
  1. دمکرده گیاه لوفا جهت رفه یبوست و به شکل ضماد جهت درمان دیسک کمر و سیاتیک مفید می باشد.
  2. از عصاره دمکرده برگ و گل گیاه لوفا همراه با شکر جهت از بین بردن صفرا و سودا در قدیم استفاده می شده است.
  3. همچنین دم کرده ان جهت جلوگیری از ریزش مو نیز مناسب می باشد.
  4. بیماران دیابتی هم می توانند با خوردن دم کرده آن٬ از خواص این گیاه بهره مند گردند.
  5. در آخر نیز٬ لیف لوفا را می توان برای درمان انسداد کلیه نیز مورد مصرف قرار داد.

گیاه لوفا و خواص آن برای پوست 

علاوه بر خواص دارویی گیاه لوفا٬ می توان با خشک شدنه و جدا نمودن پوست آن٬ از خواص لیف طبیعی بدست امده از آن نیز استفاده کرد. تهیه لیف از این گیاه٬ می تواند در از بین بردن چین و چروک٬ جوش و لک در بدن و صورت نیز بهره برد. گیاه لوفا سلول های مرده پوست را پاک می کند و باعث می شود که پوست روشن و شاداب گردد و از لوفا به عنوان یک لایه بردار طبیعی پوست استفاده می شود.
استفاده از گیاه لوفا به هنگام استحمام باعث بهبود گردش خون در سطح بدن می شود.
 گیاه لوفا برای از بین بردن چین و چروک های بدن مفید است.
گیاه لوفا به از بین بردن لک و جوش کمک می کند.

نحوه مصرف از گیاه لوفا برای زیبایی پوست

گیاه لوفا زبر است ولی در تماس با آب و صابون نرم می شود و به راحتی قابل استفاده است. پس از نرم شدن لوفا آن را به آرامی و بدون فشار زیاد بر روی پوست خود ماساژ دهید و سپس بعد از استحمام لوفا را در معرض نور خورشید قرار داده تا کاملا خشک شود. لوفا به طور متوسط برای 300 مرتبه استحمام قابل استفاده است.

علاقه مندان به آموزش تکنیک های جدید ساخت صابون های دست ساز می توانند با ثبت نام در کارگاه صابون سازی مقدماتی و پیشرفته ، در آموزشگاه متین رویان به این مهم دست یابند.

 


 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام