آشنایی با فواید لوسیون کالامین برای پوست

آشنایی با فواید لوسیون کالامین برای پوست
لوسیون کالامین ترکیبی از اکسید روی و اکسید آهن است و از طریق افزودن سایر ترکیبات شیمایی مانند فنول و کلسیم هیدروکسید تهیه می‌شود. قدمت استفاده از این لوسیون به 1500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و یک نکتۀ جالب‌توجه دیگر این است که نام این لوسیون به‌عنوان یکی از داروهای ضروری در فهرست سازمان بهداشت جهانی (WHO) به چشم می‌خورد؛ زیرا این لوسیون برای سلامتی مفید بوده و بسیار کم‌خطر است.
اکنون سؤالی که پیش می‌آید این است که، آیا این لوسیون می‌تواند واقعاً فواید چشمگیری را برای پوست داشته باشد؟

لوسیون کالامین چیست؟

لوسیون کالامین (یا به‌طور ساده‌تر کالامین) دارویی است که خارش را درمان می‌کند. کالامین به درمان گزش حشرات، آفتاب‌سوختگی و برخی ناراحتی‌ها و بیماری‌های خفیف پوستی کمک می‌کند.

کارایی این لوسیون به‌واسطۀ اثرهای تحریک‌آمیز سطحی آن است. پس‌ازاین که  لوسیون کالامین برای پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک اثر خنک‌کننده را از خود متصاعد و تولید می‌کند (بدین طریق احساس سوزش و سایر احساسات ناخوشایند را کمتر تجربه می‌کنید.) اکسید روی موجود در این لوسیون دارای خواص ضد‌التهابی بوده و درنتیجه  فواید این لوسیون را افزایش می‌دهد.

ترکیبات

عنصر فعال موجود در لوسیون کالامین ترکیبی از روی اکسید و 0.5 درصد اکسید آهن (فریک) است. وجود اکسید آهن باعث می‌شود تا این لوسیون صورتی‌رنگ باشد.

لوسیون کالامین همچنین معمولاً حاوی ترکیبات غیرفعال زیر است:
 
  • آب تصفیه‌شده
  • گلیسرین
  • کلسیم هیدروکسید
  • ماگما بنتونیت

کالامین به شکل داروی ژنریک بدون نسخه نیز در دسترس می‌باشد و در فهرست داروهای ضروریِ سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان داروی ضدالتهاب و ضدخارش دسته‌بندی شده است. 

لوسیون کالامین چه فوایدی دارد؟

لوسیون کالامین جوش صورت را درمان می‌کند. همان‌طور که ذکر شد، اکسید روی موجود در کالامین دارای خواص ضدالتهابی است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که اکسید روی می‌تواند به درمان جوش صورت کمک کند. در ادامه به بررسی فهرستی از فواید کالامین می‌پردازیم.
 
  • رفع لکۀ پوست
 
یکی از ترکیبات ویژۀ موجود در کالامین که کائولینیت نام دارد به کاهش لکه‌های تیرۀ پوست – در صورت استفادۀ مداوم – بسیار کمک می‌کند.
 
  • خشکی پوست را برطرف می‌کند
 
استفاده از لوسیون کالامین در جهت درمان خشکی پوست بسیار ساده است. یک گوش پاک‌کن را به چند قطره لوسیون کالامین آغشته کنید و آن را روی نواحی خشک پوست خود بمالید. می‌توانید بگذارید لوسیون حدود 3 ساعت روی پوست بماند سپس پوست را با آب گرم بشویید.
 
  • درمان راش ناشی از پوشک در نوزادان

ازآنجایی‌که لوسیون کالامین در جهت کاهش سوزش پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند یک درمان بسیار مؤثر برای راش ناشی از پوشک در نوزادان محسوب شود. این لوسیون رطوبت پوست را حفظ کرده و بدین طریق از بروز مجدد راش در ناحیۀ بستن پوشک جلوگیری می‌کند.
 
  • کاهش خارش در دوران بارداری

یکی از علائم رایج در دوران بارداری خارش پوست است که پروریتوس نیز نامیده می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، حملات خفیف خارش می‌توانند با داروهای ضد خارشی مانند لوسیون کالامین درمان شوند. حتی انجمن بارداری آمریکا نیز استفاده از این لوسیون را در جهت کاهش خارش در دوران بارداری پیشنهاد می‌کند.
 
  • درمان گزش حشرات

اکسید روی موجود در لوسیون کالامین حس خنکی را بر روی سطح پوست ایجاد می‌کند. این امر باعث می‌شود پوست موقتاً از نیش پشه (یا مورچه) در امان بماند. اگرچه در برخی موارد، این لوسیون می‌تواند التهاب زیر پوست را نیز درمان کند، اما همیشه این اتفاق رخ نمی‌دهد.
 
  • رفع جوش‌های زیر بغل

این لوسیون به درمان جوش‌های سایر نواحی بدن نیز کمک می‌کند. لوسیون کالامین یک روش مؤثر برای درمان جوش‌های زیر بغل است که این جوش‌ها باعث سوزش، التهاب و ناراحتی‌هایی در طول روز می‌شوند. همچنین لوسیون کالامین به روند درمان نیز سرعت بیشتری می‌بخشد.
 
  • تاول‌های ناشی از آبله مرغان

بیماری آبله مرغان با علائمی مانند تب، درد بدن و تاول‌های آزاردهنده همراه است. لوسیون کالامین حاوی فنول، متول و کافور بوده که تمامی این ترکیبات به تسکین ناراحتی‌های پوستی و خشک شدن تاول‌های ناشی از آبله مرغان کمک می‌کنند.

عوارض جانبی لوسیون کالامین

اگر پزشکتان استفاده از این لوسیون را توصیه کرده، بدانید که ازنظر او فواید کالامین برای شما بیشتر از عوارض جانبی‌اش بوده است. بسیاری از کسانی که این لوسیون را مصرف داشته‌اند، عوارض جانبی جدی‌ای را تجربه نکرده‌اند.

در صورت تجربۀ سوزش پوست بعد از مصرف کالامین، موضوع را سریعاً به پزشکتان اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک جدی به این لوسیون نادر است، اما در صورت بروز هریک از علائم واکنش آلرژیک جدی، ازجمله راش پوستی، خارش/ورم (به‌ویژه بر روی صورت، زبان یا گلو)، سرگیجۀ شدید و دشواری در تنفس، با اورژانس تماس بگیرید.

این موارد، فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی کالامین نیستند؛ در صورت بروز سایر عوارضی که در این فهرست درج نشده‌اند، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

سخن پایانی 

شما می‌توانید با خرید پکیج محصولات کالامین ادونیس که شامل صابون، کرم، لوسیون و تونر می باشد (مناسب برای بهبود و شفافی پوست های مستعد جوش و جوش دار )، به زیبایی بیشتر ، سلامت و درخشش پوست خود کمک کنید.
ادونیس با فرمولاسیون خاص و منحصر به فرد خود و با بهره گیری از به روزترین فن و دانش مراقبت پوست و اسکین کر، توانست در لاین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو بدرخشد. ادونیس با به کارگیری علم ارگانیک واسپا به آموزش و تولید محصولات بسیار ارزنده پرداخته و نامی ارزنده را در ذهن دوست داران این علم به جا گذاشته است.
مرکز ادونیس گوهری بس گرانبها و نیک و ارزشمند دربین مراکز  آموزشی در سطح بین المللی می درخشد و دارای مدیریت و مدرسی توانمند با بالاترین سطح علمی و با نبوغ اموزشی، فرمولاسیون کاربردی در سطح کشورهای پیشرفته، پشتیبانی و همراهی فارغ التحصیلان ادونیس در بازار کسب و کار تخصصی ودارنده نشان دایمن از کمپانی  ادکسل می باشد.
برا ی ثبت نام در دوره های آموزشی روغن گیری ادونیس و  سرم های مکمل و عتیق روغنی و بازسازی کننده پوست و مو ادونیس با شماره تلفن 09123369182 در تماس باشید.
جهت مشاهده  بیشتر محصولات ارگانیک ادونیس از صفحه اینستاگرام صابون و کرم های گیاهی ادونیس دیدن فرمایید.
همچنین  برای مشاهده صفحه اینستاگرام آموزشگاه متین رویان و مشاهده کارهای بیشتر ، کلیک کنید.
 

 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام