لیست گیاهان دارویی مناسب مزاج چهارگانه

لیست گیاهان دارویی مناسب مزاج چهارگانه
برای رسیدن به سبک زندگی سالم جسمی و روحی نیاز به شناخت صحیح از نوع مزاج خود داریم ، اما یکی از سؤالاتی که احتمالاً ذهن ما را درگیر خواهد کرد دلایل شناخت مزاج است . ما به شما کمک میکنیم به جواب این سؤال با طب سنتی (گیاهان دارویی) برسید!
در واقع مهمترین بخش اهمیت شناخت مزاج ایجاد تعادل در بدن است و این تعادل جز با یک روش تغذیه مناسب بدست نخواهد آمد ، و بخشی از این تغذیه صحیح استفاده از دمنوش های گیاهیست که دقیقاً متناسب با نوع مزاج و طبیعت بدن ما باشد . بسیاری از ما همچنان معتقد به طب سنتی و استفاده از گیاهان داروئی هستیم اما آیا به این نکته هم آگاهی دارید که مصرف گیاهان داروئی متضاد با مزاج شما نه تنها خواص درمانی نخواهد داشت بلکه می تواند مشکلات بیشتری هم برای شما به وجود بیاورد !در این مطلب انواع گیاهان داروئی متناسب با مزاج و طبیعت بدن شما را برای رسیدن به یک سبک تغذیه ای سالم معرفی خواهیم کرد . همراه ما باشید .
 
 
1


گیاهان دارویی مناسب مزاج بلغمی

گیاهان دارویی با مزاج گرم و خشک برای بلغمی مزاج ها مفید است . این گیاهان داروئی عبارتند از :
 
  • اسطوخدوس  
 
گیاهی بسیار خوشبو با گل های کوجک بصورت خوشه ای و ساقه ای کرک مانند که عموماً در منطقه خاورمیانه پرورش پیدا می کند . اسطوخدوس گیاهی مفید با خواصی بینظیر از جمله آرامش بخش ، درمان کننده سردرد و بی خوابی ، از بین برنده کرم روده ، رفع اسپاسم عضلانی و ضعف ، پاکسازی پوست و تقویت کننده حافظه مناسب برای طبع گرم و خشک بوده و در هر یک از امراض به یکی از روش های خوراکی ، دمنوش و یا کمپرس مورد استفاده قرار می گیرد.
برای تهیه این دمنوش ۳ قاشق چای خوری جوانه اسطوخودوس تازه را داخل قوری بریزید و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را روی بخار بگذارید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش را بهتر است شب‌ها قبل از خواب میل کنید.
 
موارد منع مصرف:
  • افراد گرم مزاج بهتر است در مصرف این دمنوش زیاده روی نکنند و آن را همراه با مصلح آن مصرف کنند.
  • اسطوخودوس تعادل هورمونی در کودکان و نوزادان پسر را بهم زده و خطر ابتلا به ژنیکوماستی در پسران را افزایش می‌دهد.
  • نوشیدن این دمنوش در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.
  • اسطوخودوس با دارو‌های بیهوشی تداخل دارد، بنابراین مصرف این دمنوش را حتما دو هفته قبل از جراحی متوقف کنید.
  • از مصرف اسطوخودوس با دارو‌های آرام بخش، ضدافسردگی و خواب آور بپرهیزید.
  • برخی افراد به این گیاه آلرژی دارند، در صورتیکه بعد از مصرف این دمنوش دچار لرزش یا گرفتگی گلو شدید، مصرف آن را متوقف کنید.
 
  • به لیمو
 
به لیمو از برگ‌های یک گیاه معطر که بومی امریکا جنوبی است. امروزه این گیاه به دلیل خواص دارویی‌اش در شمال کشور ما هم کشت می‌شود. این دمنوش دارای طبع گرم و خشکی است. برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری برگ به لیمو خشک شده را داخل قوری بریزید و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش را بهتر است ۲ ساعت بعد از ناهار و شام همراه با مقدار کمی عسل بنوشید.
 
  • آلوئه ورا (صبر زرد)
 
آلوئه ورا با پیشینه تاریخی بسیار طولانی را می توان یکی از مهمترین گیاهان دارویی در جهان دانست . این گیاه بی نظیر از خانواده زنبق ها با برگ هایی گوشتی و آبدار عموماً در مناطق خشک رشد کرده و در ظاهر شباهت زیادی به کاکتوس دارد . آلوئه ورا با داشتن مواد مغذی فراوان از جمله سدیم ، کلسیم ، منیزیم ، روی ، کروم ، آهن و … ماده ای مفید برای سلامتی بوده و تأثیر شگفت انگیزی در تقویت سیستم ایمنی بدن ، درمان سوختگی ، پاکسازی پوست ، درمان بیماری های گوارشی داشته و مناسب طبع گرم و خشک می باشد .
 
  • دارچین
 
دمنوش دارچین سردی بدن را برطرف کرده و به درمان ناراحتی‌های گوارشی و درد‌های استخوانی کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود مصرف روزانه ۱ گرم دارچین کلسترول، قند و چربی خون را کاهش داده و به درمان دیابت کمک می‌کند.
دمنوش دارچین طبعیت گرم و خشک دارد. برای تهیه‌ این دمنوش دو قاشق غذاخوری چوب دارچین خرد شده را داخل قوری بریزید، سپس سه لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را روی حرارت ملایم قرار دهید و ۳۰ دقیقه تا یک ساعت صبر کند تا دم بکشد. سپس آن را همراه با عسل میل کنید.

موارد منع مصرف:
  • مصرف دارچین در افراد گرم مزاج ممکن است باعث خشکی پوست، خارش بدن، گرگرفتگی، خارش گوش و گلو شود، بنابراین در صورتی‌که طبع گرمی دارد، در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • دارچین باعث رقیق شدن خون می‌شود و نباید با دارو‌هایی مانند آسپرین مصرف شود.
  • مصرف دارچین در دوران بارداری باعث زایمان زودرس می‌شود، بنابراین زنان باردار بهتر است از مصرف دارچین حتی به مقدار کم هم اجتناب کنند.
  • مصرف دارچین در دوران شیردهی روی سیستم گوارشی نوزاد تاثیر می‌گذارد و در صورتی‌که سیستم گوارشی نوزاد به دارچین حساسیت داشته باشد، دچار معده درد، اسهال یا استفراغ خواهد شد.
  • افرادی که به دارچین آلرژی دارند، باید از مصرف این دمنوش اجتناب کنند.
 
  • زنجبیل
 
دمنوش زنجبیل برای تسکین سردرد‌های میگرنی و درد‌های التهابی، تقویت حافظه، افزایش فشارخون، تنظیم جریان ادرار و درمان تب مالت مفید است. این دمنوش ضد تهوع است و مصرف آن تهوع ناشی ازشیمی درمانی و یا مصرف دارو را کاهش می‌دهد. همچنین زنجبیل باعث کاهش اشتها شده و مصرف آن برای افرادی که قصد لاغری دارند مفید است.
برای تهیه دمنوش زنجبیل آن را پوست کنده و آن را ورقه ورقه کنید. ورقه ها‌ی زنجبیل را داخل قوری ریخته و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس در قوری را ببندید، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
 
موارد منع مصرف:
  • مصرف زنجبیل در دوران بارداری به خصوص ماه‌های آخر باعث سقط جنین خواهد شد.
  • افراد لاغری که قصد دارند چاق شوند بهتر است از مصرف این دمنوش اجتناب کنند.
  • مصرف این دمنوش به بیماران هموفیلی توصیه نمی‌شود.
 
  • بابونه
 
گیاه بابونه که به بابونه شیرازی نیز مشهور است گیاهی بسیار مفید در طب سنتی محسوب شده و مناسب طبع گرم و خشک می باشد . فواید این گیاه عبارتند از : تقویت کننده معده ، تقویت کننده قوای جنسی ، دفع کننده سنگ مثانه ، از بین برنده عفونت ، التیام زخم ، تب بر ، مسکن برای دردهای عضلانی و تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه که عموماً بصورت دمنوش مصرف می شود .
برای تهیه دمنوش بابونه یک قاشق غذاخوری گل بابونه را داخل قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. کمی صبر کنید تا دم بکشد. سپس این دمنوش را همراه با نبات میل کنید.
 
گیاهان داروئی مناسب مزاج صفراوی

گیاهان دارویی با مزاج سرد و تر برای صفراوی مزاج ها مفید است . این گیاهان داروئی عبارتند از :
 
  • بید
 
بید درختیست با سرعت رشد بسیار بالا با برگ هایی با حاشیه دندانه دار و نوک تیز . گل های درخت بید در اوایل بهار روییده و عمری مابین 40 الی 75 سال دارد . بید دارای فواید بسیار زیادی در درمان انواع بیماری ها می باشد از جمله : از بین بردن جوش و آفت دهان ، درمان تب ، رفع حساسیت ، رفع چرک گوش ، رفع شوره سر ، تقویت کننده قلب و اعصاب ، تقویت کننده بینایی و تقویت دستگاه گوارش . این گیاه داروئی دارای مزاج سرد و تر است .
 
  • کاسنی
 
گیاه داروئی کاسنی دارای دو نوع وحشی و یا کاشته شده به وسیله کشاورزان می باشد . این گیاه داروئی حاوی موادی چون منیزیم ، منگنز ، کلسیم ، فولیک اسید و ویتامین هایی نظیر A ، C ، E  می باشد . کاسنی دارای فواید بسیار زیادی از جمله رفع مشکلات کبد ،  تصفیه خون ، کاهش وزن ، درمان بیماری های پوستی ، درمان زردی و درمان ناباروریست . کاسنی دارای مزاج سرد و تر است .
برای تهیه دمنوش کاسنی ابتدا ساقه های کاسنی را خرد می کنیم و آب ۸۰ درجه سانتی گراد را هم به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد سپس دمنوش را صاف می کنیم و به همراه نبات یا عسل آن را میل می کنیم. می توانیم عناب را هم به ساقه های کرفس اضافه کنیم تا هم رنگ دمنوشمان بهتر شود و هم طعم بهتری پیدا کند. 
 
  • شبدر قرمز
 
شبدر قرمز نوعی گیاه علفیست با برگ های بیضی شکل و دراز که عموماً در مناطقی با آب و هوای معتدل می روید . یکی از فواید مهم ذکر شده برای شبدر قرمز خاصیت ضد سرطان بودن این گیاه داروئیست ، همچنین دارای فواید دیگری نیز می باشد از جمله : درمان سرفه ، تصفیه کننده خون ، تقویت قلب ، درمان آرتروز ، کاهش علائم یائسگی ، درمان رماتیسم ، افزایش تراکم استخوان .
برای تهیه دمنوش گل شبدر قرمز مقدار 30 گرم از گل‌هاى خشک‌شدۀ شبدر را در یک لیتر آب جوش ریخته، 5 دقیقه دم کنید، سپس بنوشید. این دمنوش را سه وعده در روز و هر وعده به میزان یک فنجان یا یک لیوان بیاشامید. میزان استاندارد براى مصرف کودکان نصف مقدار ذکر شده است. (نصف فنجان سه وعده در روز)

 
احتیاط در مصرف:
 
استفادۀ بیش از حد از دمنوش گل شبدر به دلیل وجود اسیدسیانیدریک خطرناک است ولى اگر آن را به صورت متعادل استفاده کنید، هیچ‌گونه خطرى نخواهد داشت و بسیار مفید است.
 
  • خرفه
 
خرفه از جمله گیاهان وحشیست با ساقه های قرمز رنگ و برگ های دایره ای شکل و گوشتی ، این گیاه بومی ایران بوده و دارای طعمی ترش و نمکی است . همه قسمت های این گیاه شامل تخم ، گل ها ، ساقه و برگ آن خوراکیست . خواص گیاه خرفه عبارت است از : درمان سوزش ادرار ، بهبود هپاتیت کبدی ، ازدیاد شیر در مادران شیرده ، تقویت روده ، درمان خارش های فصلی ، درمان سرفه های مزمن ، درمان بیخوابی ، رفع ناراحتی های عصبی ، رفع خونریزی لثه ، درمان بواسیر .
براى تهیۀ دمنوش خرفه مقدار 50 تا 100 گرم آن را به‌صورت تازه و 5 تا 10 گرم از برگ‌هاى خشک‌شده‌اش را کوبیده، در یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه دم کنید. پس ازصاف‌کردن آن را بیاشامید. براى درمان ناراحتى‌هاى ریوى و به عنوان دارویى خلط آور، تصفیه کنندۀ خون و ادرارآور روزانه 3 فنجان میل کنید. این دمنوش را سه وعده در روز و هر وعده به میزان یک فنجان یا یک لیوان بیاشامید. میزان استاندارد براى مصرف کودکان نصف مقدار ذکر شده (نصف فنجان سه وعده در روز) است.

گیاهان داروئی مناسب مزاج دموی

گیاهان دارویی با مزاج سرد و خشک برای دموی مزاج ها مفید است . این گیاهان داروئی عبارتند از :
 
  • بارهنگ
 
بارهنگ از جمله گیاهان علفیست با برگ های پهن که عموماً در مناطق مرطوب می روید و تمام قسمت های آن از جمله ساقه و ریشه و تخم این گیاه دارای خواص داروئیست . خواص گیاه داروئی بارهنگ عبارت ات از : رفع مشکلات ناشی از آسم ، رفع اسهال ، رفع خونریزی دستگاه گوارش ، درمان درد دندان ، دارای خواص ضد باکتریایی ، التیام زخم ها ، درمان تب ، درمان اختلالات کلیه ، درمان بیماری های مثانه .
برای تهیه دمنوش بارهنگ، ابتدا مقداری تخم بارهنگ را تهیه کنید. سپس ۵ گرم آن را که معادل یک قاشق چای خوری است در یک لیوان آب جوش بریزید. منتظر باشید تا دمنوش سرد شود. سپس آن را میل کنید. میزان مصرف دمنوش بارهنگ بین یک تا سه فنجان در روز توصیه می شود.

احتیاط در مصرف :
 
تاکنون مورد خاصی از منع مصرف بارهنگ ذکر نشده است اما مصرف بارهنگ برای خانم های باردار فقط زیر نظر پزشک امکان پذیر است.
 
  • برگ چنار
 
درخت چنار با قامتی بلند و برگ های ساده پنجه ای بوده که معمولاً در مناطق مرطوب می روید . برگ چنار دارای خواص بیشماریست از جمله : رفع مشکلات ناشی از گرمی مواد خوراکی ، درمان تب ، رفع تنگی نفس ، درمان بیماری های عصبی ، درمان سوختگی ، رفع لکه های پوست ، رفع ورم زانو ، رفع ورم چشم . برگ چنار دارای مزاج سرد و خشک است .
برای تهیه این دمنوش کافیست مقداری از برگ های خشک شده چنار را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش حاصل را صاف کنید و میل نمایید. در صورت تمایل می توانید آن را شیرین کنید.
 
  • شاه پسند
 
شاه پسند از جمله گیاهان داروئی در شمال ایران و نواحی جنوب می باشد که عموماً در قسمتهای حاشیه دشت و مزارع یافت می شود . برگ و سرشاخه های سبز آن خاصیت داروئی داشته و دارای طعمی گس و تلخ است . فواید و خواص درمانی گیاه شاه پسند عبارت است از : تصفیه کننده خون ، درمان بیماری های پوستی ، دفع سنگ کلیه و مثانه ، درمان آنفولانزا ، درمان دردهای عصبی ، رفه سرگیجه ، درمان سرفه ، رفع استرس .
برای تهیه دمنوش گیاه شاه‌پسند، یک قاشق چای‌خوری برگ‌های خشک‌شده این گیاه را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید، سپس صاف کرده و به مقدار یک فنجان سه بار در روز بنوشید، برای شیرین کردن این دمنوش می‌توان از مقدار کمی عسل یا نبات استفاده کرد.

احتیاط در مصرف :
 
  • بانوان باردار به هیچ وجه نباید از این گیاه دارویی استفاده کنند و در دوران شیردهی باید قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنند، همچنین مصرف آن برای کودکان ممنوع است.
  • افراط در مصرف این گیاه، ضربان قلب را کم می‌کند و باعث تحریک روده‌ها می‌شود، بنابراین کسانی که ناراحتی قلبی دارند در مصرف آن احتیاط کنند.

گیاهان دارویی مناسب مزاج سوداوی

گیاهان دارویی با مزاج گرم و تر برای سوداوی مزاج ها مفید است . این گیاهان داروئی عبارتند از :
 
  • چغندر
 
چغندر گیاهیست دارای ریشه های غده ای و برگ هایی پهن که مواد مغذی آن در قسمت ریشه انباشته شده است . این گیاه دارای فواید بیشماری می باشد که عبارتند از : درمان بی خوابی ، رفع کمبود کلسیم ، درمان ضعف اعصاب درمان تپش قلب ، درمان ضعف بدن ، درمان برسام ، تقویت استخوان ، رفع پوکی استخوان ، تقویت حافظه ، تصفیه کننده خون ، درمان شپش سر .
 
  • گل گاو زبان
 
گل گاو زبان از جمله گیاهان علفی می باشد با ساقه ای شیاردار و برگ های مخملی ساده . این گیاه از انواع گیاهان خودرو در دامنه کوه های البرز است که قسمت برگ و گل آن خوراکیست . گل گاو زبان دارای فواید زیادی در درمان امراض و بیماری هاست از جمله : تقویت قلب ، درمان گرفتی صدا ، درمان گلو درد ، دفع سنگ مثانه و کلیه ، درمان افسردگی ، پیشگیری از انواع سرطان ، خاصیت ضد التهابی ، درمان آکنه . 
برای تهیه دمنوش گل گاوزبان و لیمو عمانی، ابتدا یک عدد لیموعمانی‌ را چند سوراخ بزنید و یا آن‌ها را از وسط نصف کنید و به همراه 3 قاشق غذا خوری گل گاوزبان در قوری چینی بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش روی حرارت ملایم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دم بکشد.
پس از آن، مقداری عسل یا نبات به آن اضافه نموده و میل کنید. توجه داشته باشید برای اینکه خواص عسل نیز حفظ شود صبر کنید تا دمنوش شما ولرم شود و سپس به آن عسل را اضافه نمایید.

احتیاط در مصرف:
 
  • مصرف این گیاه به‌تنهایی در افرادی که فشارخون بالا دارند، می‌تواند به‌شدت مخاطره انگیز باشد؛ بنابراین این افراد بایستی آن را همراه با مصلح لیموعمانی مصرف کنند.
  • مصرف بیش از ۵ روز مداوم گل گاوزبان، ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین پس از ۵ روز استفاده از آن در صورت نیاز، ۳ روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.
  • مصرف دمنوش گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید، برای زنان حامله و شیرده مضر است.
  • به طور کلی، مصرف روزی یک فنجان دمنوش گل گاوزبان برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما باید برای خرید گل‌ها و برگ‌هایی که از آن‌ها برای دم کردن گل گاوزبان استفاده میشود، توجه لازم داشت و از مکان‌های معتبر، آن را تهیه نمود.
 
کلام آخر

ادونیس با فرمولاسیون خاص و منحصر به فرد خود و با بهره گیری از به روزترین فن و دانش مراقبت پوست و اسکین کر، توانست در لاین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو بدرخشد. ادونیس با به کارگیری علم ارگانیک واسپا به آموزش و تولید محصولات بسیار ارزنده پرداخته و نامی ارزنده را در ذهن دوست داران این علم به جا گذاشته است.

مرکز ادونیس گوهری بس گرانبها و نیک و ارزشمند دربین مراکز  آموزشی در سطح بین المللی می درخشد و دارای مدیریت و مدرسی توانمند با بالاترین سطح علمی و با نبوغ اموزشی، فرمولاسیون کاربردی در سطح کشورهای پیشرفته، پشتیبانی و همراهی فارغ التحصیلان ادونیس در بازار کسب و کار تخصصی ودارنده نشان دایمن از کمپانی  ادکسل می باشد.

کلاسهای مراقبت پوست این مرکز توسط استاد خدایار تجربه ٢٥ سال تدریس و پژوهش در حوزه اموزش  عالی و دانشگاهی در ایران و حوزه بین الملل  که نویسنده بیش از ١٥ جلد کتاب در خصوص مراقبت زیبایی و بیش از ١٢٠ مقاله بین المللی در رزمه درخشان استاد می باشد.

این فرصت فقط در اختیار افرادی هست که تصمیم جدی دارند تا وارد کسب و کار بسیار خوب skin care شوند.

 برای ثبت نام در دوره های آموزشی فوق تخصصی مراقبت و زیبایی پوست مرکز ادونیس و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09123369182 (مدیر اموزشی) در تماس باشید.

جهت مشاهده بیشتر محصولات ارگانیک ادونیس از صفحه اینستاگرام صابون و کرم های گیاهی ادونیس دیدن فرمایید.

همچنین برای مشاهده صفحه اینستاگرام آموزشگاه متین رویان و مشاهده کارهای بیشتر ، کلیک کنید.
 

 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام