راهکارهای موجود جهت حفاظت و کنترل فراورده های آرایشی و بهداشتی

راهکارهای موجود جهت حفاظت و کنترل فراورده های آرایشی و بهداشتی
به ماده ای محافظ و هر نوع ترکیبی که قادر به جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم ها باشد، پرزرواتیو یا نگهدارنده اطلاق می گردد.
پرزرواتیو وجه تشابهی با آنتی سپتیک یا ژرمیساید(ضد عفونی کننده) ندارد و لازم نیست که آنها با یکدیگر مقایسه شوند بنابراین می توان مواد محافظ را در گروه خاصی قرار داد. دسته دیگر آنتی اکسیدانها می باشند که فساد ناشی از اکسیداسیون چربی و روغن ها را کند کرده یا اصولا مانع از اکسید شدن آنها می شود. مسئله حفاظت از فراورده های آرایشی و بهداشتی از پیچیدگی خاصی برخوردار است. این پیچیدگی به ویژه با تنوع فرمولاسیون و فاکتورهای مختلفی که در آن دخالت دارند مشهودتر است.

فاکتورهایی که باعث پیچیدگی محافظت می شوند عبارتند از:تکنولوژی تولید و تنوع فراورده ها از نظر امولسیون

فاکتورهایی که باعث نفوذ و رشد میکروب ها می شوند نظیر مواد غذایی، رطوبت، PH، حرارت و غیره. 

فاکتورهایی که خود پرزرواتیو را تحت تاثیر قرار می دهند مانند غلظت، ناسازگاری مواد و غیره

وجود ترکیباتی که ذاتا باکتریواستاتیک و فونژیستاتیک هستند.

خلوص و پاکی مواد خام، تولید و بسته بندی با روش های بهداشتی و رعایت موازین GMP .

از آن چه گفته شد چنین نتیجه می گیریم  که فساد و آلودگی فراورده های آرایشی و بهداشتی ناشی از عوامل فیزیکوشیمیایی، میکروبی و آنزیماتیک است. این آلودگی در بیشتر موارد قابل رویت بوده و تغییراتی از نظر بو، رنگ و ترکیب در محصول ایجاد می کند که از نظر مصرف کننده از اهمیت و توجه خاصی برخوردار است.
این تغییرات مربوط به مواد فرار نظیر آلدئیدها، کتون ها، اسیدها، آمین ها، سولفیدها، مرکاپتان ها و غیره است. تغییرات ممکن است در نتیجه رشد ارگانیسم های پیگمان ساز، واکنش های اکسیداسیون و غیره باشد و بلاخره تغییر در ترکیب ممکن است در نتیجه هیدرولیز مواد نشاسته ای، سولوبیلزاسیون مواد پروتئینی و رشد بیش از اندازه میکروب ها بوجود آید.
به غیر از موارد بالا، تغییرات دیگری نظیر خرابی و از بین رفتن اجزای موثر مانند ویتامین ها، هورمون ها و غیره نیز ایجاد می شود. بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی در معرض آلودگی قرار دارند و تقریبا تمام فراورده هایی که دارای آب هستند مستعد فعالیت میکروبی می باشند، حتی محصولات بدون آب مانند روژ و پودرهای کامپکت نیز به پرزرواتیوها نیازمندند. موسیلاژها، اسیدهای چرب، چربی ها، آلبومین ها و هورمون ها که به مقدار کم مصرف می شونداز موادی که در معرض خزر فساد میکروبی قرار می گیرند، کلیه محصولاتی که در آن ها چربی یا روغن بکار رفته در معرض شدید اکسید شدن و تغییراتی نظیر فساد میکروبی هستند. برای بالا بردن مقاومت یک فراورده در مقابل رشد میکروارگانیسم ها که به سرعت به شرایط نامساعد عادت می کنند و برای سالم ماندن آنها لازم است به هر نوع محصولی پرزرواتیو اضافه شود.

انتخاب پرزرواتیو 

انتخاب پرزرواتیو مناسب مسئله مهمی است و یک محافظ آنتی باکتریال یا آنتی اکسیدان باید دارای ویژگی های زیر باشد:

 
  1. در شرایط مصرف موثر باشد به این معنی که حداقل ناسازگاری فیزیکی یا شیمیایی را داشته و دامنه pH آن فقط محدود به pH محصول نبوده و بیشتر از آن باشد.
  2. وسعت حل شدن آن در شرایط مناسب و غلظت موثر زیاد باشد.
  3. باثبات بوده و قادر به حفظ عملکرد دفاعی خود باشد.
  4. حتی المقدور بی رنگ و بی بو باشد.
  5. از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و به آسانی فرموله شود.
  6. باید غیر سمی بوده و هیچگونه تغییر یا حساسیتی در غلظت بکار گرفته شده نداشته باشد.

نتیجه گیری

خوشبختانه امروزه ترکیبات متنوعی برای محافظت و کنترل آلودگی فراورده های بهداشتی عرضه شده اند. هرچند عاملی که بطور مطلق بعنوان آنتی باکتریال معرفی شود پیدا نشده، در این زمینه پیشرفتهای زیادی حاصل شده است. پرزرواتیوهایی نظیز فرم آلدئید، الکل، اسیدبوریک، پارابن ها، سالسلیک اسید و مشتقات آن ها شناخته شده اند که با غلظت مناسب و شرایط بهتر به سایر مواد در حد وسیعی کاربرد دارند.

سخن آخر

ادونیس با فرمولاسیون خاص و منحصر به فرد خود و با بهره گیری از به روزترین فن و دانش مراقبت پوست و اسکین کر، توانست در لاین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو بدرخشد.
ادونیس با به کارگیری علم ارگانیک واسپا به آموزش و تولید محصولات بسیار ارزنده پرداخته و نامی ارزنده را در ذهن دوست داران این علم به جا گذاشته است.
مرکز ادونیس گوهری بس گرانبها و نیک و ارزشمند دربین مراکز  آموزشی در سطح بین المللی می درخشد و دارای مدیریت و مدرسی توانمند با بالاترین سطح علمی و با نبوغ اموزشی، فرمولاسیون کاربردی در سطح کشورهای پیشرفته، پشتیبانی و همراهی فارغ التحصیلان ادونیس در بازار کسب و کار تخصصی ودارنده نشان دایمن از کمپانی  ادکسل می باشد.
برای مشاهده  بیشتر محصولات ارگانیک ادونیس از صفحه اینستاگرام صابون و کرم های گیاهی ادونیس دیدن فرمایید.
همچنین  برای مشاهده صفحه اینستاگرام آموزشگاه متین رویان و مشاهده کارهای بیشتر ، کلیک کنید.

 
 
 
 

 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام