نقش سرامید در پوست

نقش سرامید در پوست
در بالاترین لایه پوست ، سرامیدها سلول های پوست را در کنار هم نگه می دارند و یک لایه محافظت ایجاد می کنند که پوست را مرطوب و شفاف تر می کند . اگر سلول های پوست را آجر در نظر بگیرید ، سرامیدها نقش ملات را برای نگه داشتن آنها در کنار هم ایفا می کنند . این سلول ها حدود 50 درصد لایه بیرونی پوست ( اپیدرم ) را تشکیل می دهند .
سرامید چیست؟

مولکول های سرامید ( Ceramides ) از یک اسفنگوزین و یک اسید چرب تشکیل شده‌ اند . سرامیدها یک خانوادهٔ بزرگ از لیپیدهای مومی هستند .
این مولکول ها در غلظت بالا در غشای سلولی یافت می‌شوند ؛ چراکه از اجزاءِ اسفنگومیلین‌ها در غشاء دولایه لیپیدی سلول هستند . در گذشته تصور می شد که سرامیدها و اسفنگولیپیدهای موجود در غشاءِ سلول تنها در اسکلت‌بندی آن دخیل هستند اما امروزه مشخص شده‌ است که سرامیدها در پیام‌رسانی ( سیگنالینگ ) سلولی شرکت دارند که شامل تنظیم تکامل سلولی ، رشد سلولی و همچنین مرگ برنامه‌ریزی‌شدهٔ سلول ( آپوپتوز ) و در رشد مغز و سیستم عصبی است . از دیگر کاربرد آنها در محصولات آرایشی و بهداشتی شامل شامپو ، دئودورانت و محصولات آرایشی می باشد .

سرامید در لوازم آرایشی :

در کرم های آرایشی ، سرامیدها برای بازگرداندن لیپیدهای طبیعی که در اثر قرار گرفتن در شرایط طبیعی سخت و نامطلوب از بین رفته اند استفاده می شوند . سرامیدها در پروسه جوانسازی پوست نیز نقش بسزایی دارند، این ماده رطوبت را به پوست بازگردانده و محافظ های طبیعی پوست را تقویت می کند و با این کار باعث می شود پوست بتواند در برابر شرایط محیطی سخت مانند قرار گرفتن در معرض خورشید ، از خود مقاومت بیشتری نشان دهد و دیرتر آسیب ببیند . سرامیدها برای درمان اگزما نیز بسیار موثر هستند .

همچنین این مولکول کمک می کند تا اپیدرم شما از آسیب های محیط زیست در امان باقی بماند . این مزایا ممکن است اثرات ضد پیری در پوست شما داشته باشد . زمانی که پوست خشک است خطوط ظریف و چین و چروک معمولا بیشتر قابل توجه هستند، دام افتادن رطوبت در پوست کمک می کند که این خطوط به حداقل خود برسند .

پوست های خشک :

پوست خشک به پوستی گفته می شود که به خاطر دلایلی مثل ژنتیک یا سن ، سبوم کمتری ترشح می کند . همچنین به علت کمبود چربی و روغن روی سطح پوست و کاهش لایه چربی محافظ پوست ، میزان تبخیر رطوبت از سطح پوست هم افزایش پیدا می کند . بنابراین پوست به سمت خشکی می رود و احساس کشیدگی و خشکی روی سطح پوست به وجود می آید .

پوست های کم آب :

کم آبی یا دی هیدرشن یکی از مشکلات رایج است که اغلب پوست ها چه از نوع خشک و چه از نوع چرب آن را تجربه می کنند . مشکل کم آبی به این شکل است که آب موجود داخل لایه های سطحی پوست به شدت کاهش پیدا می کند و پوست خسته و کدر به نظر می رسد .

اثرات عمده سرامید :

1. اثر مرطوب کننده :
 
سرامیدها توانایی قوی در ارتباط مولکول های آب دارند ، که با تشکیل شبکه در کوتیکول ، رطوبت پوست را حفظ می کنند . سرامیدها برای پیوستن مولکولهای آب و نگه داشتن پوست در شبکه ، در کوتیکول تشکیل می دهند. بنابراین ، سرامید خاصیت مرطوب کنندگی خوبی روی پوست دارد.
 
2. اثر ضد پیری :

در طی روند پیری ، سنتز لیپید کاهش می یابد ، و میزان سرامید موجود در لایه زیربنایی کاسته کاهش می یابد که این امر با پوست خشک ، آب زدگی ، زبری و از بین رفتن درخشش مشخص می شود. استفاده از سرامید می تواند باعث افزایش محتوای سرامید موجود در استریوم ذرت و افزایش پوست شود. علائمی مانند سستی و زبری؛ در عین حال ، سرامید می تواند ضخامت استرنیوم قشر پوست را افزایش داده ، ظرفیت نگه داشتن آب در پوست را بهبود بخشد ، چین و چروک ها را کاهش دهد ، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و پیری پوست را به تاخیر بیاندازد.
 
نحوه ی استفاده :
 
انتخاب محصول مراقبت از پوست شما بستگی به نوع پوست شما دارد . برای مثال اگر شما پوست خشک داشته باشید کرم هایی که حاوی سرامید باشند دارای رطوبت بیشتری هستند و از لوسیون ها پوست را کمتر تحریک می کنند . دقیقا سرامیدی که در روتین شما قرار دارد بستگی به نوع محصولی که استفاده می کنید دارد . کرم ها و مرطوب کننده ها در آخرین مرحله روتین شبانه یا درست قبل از ضد آفتاب در صبح استفاده می شود . آن ها حتی بعد از حمام ، رطوبت بیشتری را در پوست شما به دام می اندازند . بعضی وقت ها سرامید  در بعضی شوینده ها وجود دارد که در روز دو بار استفاده می شود .
 
انتخاب محصولات حاوی سرامید :
 
وقتی حرف از سرامید می شود بسته بندی آن مورد توجه قرار می گیرد . این محصول مانند محصولات دیگر نمی توان در هر بسته بندی قرار گیرد باید در بطری های مات و پماد های قرار گیرد که هوا و نور به آن نخورد زیرا اثر این محصول را از بین می برد . در فروشگاه ها انواع مختلفی سرامید وجود دارد . اگر به دنبال محصولاتی  هستید که خشکی، التهاب را درمان کند ، محصولات ادونیس را انتخاب نمایید.
 
    
سرامید در محصولات مراقبت از مو :

گاهی از سرامید در شامپوها و نرم کننده ها استفاده می شود . آنها نقش نرم کننده برای مو را دارند و رطوبت را درون مو به دام می اندازند و تار مو را تقویت می کنند . اگر موی شما بسیار خشک و آسیب دیده است ، محصولات موی حاوی سرامید کمک می کند تا ساختار مو شما بازیابی شود .

نکات پایانی :

سرامید به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود اما با افزایش سن سنتز این ماده کم و کمتر می شود و پوست به مرور شکننده تر شده و خطوط ریز بر روی آن نمایان می شود چرا که پوست خاصیت الاستیکی خود را از دست می دهد . محصولات مراقبت از پوست حاوی سرامید کمک می کند تا سرامید طبیعی پوست شما تقویت شود . آنها عمدتا برای کمک به بازگرداندن رطوبت و به حداقل رساندن تحریک به کار می روند . آنها همچنین ممکن است در درمان اگزما و پسوریازیس نقش داشته باشند . اگر می خواهید از سرامید استفاده کنید تا وضعیت پوستی خود را تسکین دهید، قبل از استفاده با پزشک خود و یا متخصصان ادونیس مشورت کنید .

محصولات ادونیس که در صدر محصولات زیبایی و درمانی قرار دارد ، علاوه بر زیبایی پوست نقش درمانی داشته و طیف وسیعی از مشکلات پوستی را هدف قرار داده است.

ساخت محصولات ارایشی و بهداشتی دستساز را از ادونیس بیاموزید .

برای مشاهده  بیشتر محصولات ارگانیک ادونیس از صفحه اینستاگرام صابون و کرم های گیاهی ادونیس دیدن فرمایید.

همچنین  برای مشاهده صفحه اینستاگرام آموزشگاه متین رویان و مشاهده کارهای بیشتر ، کلیک کنید.
 

 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام