9 فایده شگفت‌انگیز گواوا برای پوست و مو

9 فایده شگفت‌انگیز گواوا برای پوست و مو
گواوا میوه‌ای گرمسیری است که در چابهار به آن زیتون محلی نیز گفته می‌شود و در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان کاشته می‌شود. این گیاه بومی مناطق گرمسیری آمریکا است. و عموما بین مردم شناخته شده نیست. اما به خاطر خواص گواوا نام ابرمیوه برایش مناسب است.
این میوه کوچک، به‌خاطر خواص دارویی خود شناخته‌شده است زیرا دارای قند، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این میوه، سرشار از ویتامین C است و همچنین کاروتن و آنتی‌اکسیدان‌هایی که برای پوست مفیدند را داراست. گواوا در درجات متفاوتی از رسیدن، مصرف‌می‌شود. از گوآوا در آشپزی، برای غذاهای شیرین و ترش استفاده‌می‌شود. آب گواوا یک نوشیدنی فرح‌بخش است.

خواص گواوا برای پوست

گواوا نقشی مهمی در مراقبت از پوست دارد زیرا سرشار از ویتامین‌ C، آنتی‌اکسیدان و کاروتن است که برای پوست‌تان مفیدند. بنابراین، پالپ گواوا معمولا در ساخت لوسیون‌های آرایشی برای صورت و بدن به‌کارمی‌رود. فواید گواوا برای پوست در پایین آمده‌اند.
 
  1.  رنگ پوست را بهبودمی‌بخشد
گواوای صورتی به زیبایی پوست‌تان کمک‌می‌کند و جلا و طراوت پوست را بازمی‌گرداند. برای بهبود رنگ پوست‌تان، می‌توانید در خانه، یک اسکراب ساده گواوا درست‌کنید. برای این کار، مقداری گوشت گواوا را له‌کرده، با یک عدد زرده تخم‌مرغ ترکیب‌کنید و بر صورت‌تان بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه با آب گرم بشویید. درصورت استفاده یک یا دوبار درهفته، این اسکراب، سلول‌های مرده پوست‌تان را برداشته و پوست را روشن‌می‌کند. همچنین، این اسکراب، ناخاصی‌ها را برداشته و پوست‌تان را شاداب و قوی می‌کند.
 
  1. محافظت دربرار اشعه‌های فرابنفش
گواوای صورتی، دوبرابر گوجه‌فرنگی لیکوپن دارد. لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که دربرابر آسیب‌های اشعه‌های فرابنفش و آلودگی محیطی از پوست‌تان محافظت‌می‌کند. هرعدد گواوا حدود ۲.۹ گرم لیکوپن دارد.
 
  1. خواص ضدپیری
گواوا، منبعی سرشار از ویتامین‌‌‌های A، B، C و پتاسیم است که آنتی‌اکسیدان‌ها و سم‌زداهای خوبی هستند. این مواد با رادیکال‌های آزاد مبارزه‌می‌کنند و پوست‌تان را درخشان‌کرده و علائم پیری مانند چین‌وچروک و خطوط را رفع‌می‌کنند. علاوه‌براین، لیکوپن، از سلول‌های سالم بدن، دربرابر سموم جمع‌شده ناشی از متابولیسم و آلودگی محیطی، محافظت‌می‌کند. این سموم با آسیب DNA که مسئول رشد است، باعث پیری زودرس می‌شوند.
 
  1.  تونر طبیعی پوست
تجمع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی در گواوا به طراوت و بی‌چین‌وچروک بودن پوست، کمک‌می‌کند. گواوا در بهبود بافت پوست، سفت‌کردن پوست شل و بازگرداندن حالت ارتجاعی پوست موثر است. خواص جمع‌کنندگی گواوا، پوست‌تان را بدون لکه، آکنه، چین‌وچروک و جوش می‌کند. شستن پوست‌تان با ترکیبی از گواوای نارس و برگ‌های آن، پوست‌تان را زیبا می‌کند.
 
  1. درمان آکنه و نقطه‌های سیاه
اگر دچار آکنه و نقطه‌های سیاه هستید، می‌توانید چند عدد برگ گواوا را له‌کرده و خمیر نرمی درست‌کنید. پوست‌تان را تمیزکرده و خمیر را بر آکنه و نقطه‌های سیاه بگذارید. انجام روزانه این کار، آکنه را درمان‌می‌کند.
 
  1.  آبرسانی پوست
آبرسانی مناسب برای پوست سالم، حیاتی است. آب، نقش مهمی در هیدراته نگه‌داشتن پوست ایفامی‌کند. بنابراین، توصیه‌می‌شود روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. گواوا، منبعی عالی از آب است و ۸۱% آن را آب تشکیل‌می‌دهد. بدین‌طریق، گواوا نقش مهمی در آبرسانی پوست دارد.
 
  1. درمان مشکلات پوست
یک گواوا، دوبرابر نیاز روزانه ویتامین C که برای درمان پوست مفید است را تامین‌می‌کند، زیرا این ویتامین، در تولید کلاژن، که ماده سفت‌کننده پوست است، نقش دارد. همچنین، این میوه، ۱.۴ میکروگرم ویتامین K را تامین‌می‌کند که ۲% ارزش روزانه است. این ویتامین، گردش خون را افزایش‌می‌دهد که وجود نقص در آن باعث قرمزی و خارش پوست می‌شود. این ویژگی، گواوا را برای درمان دایره‌های تیره، رگ‌های تارعنکبوتی، روزاسه، خارش آکنه و لکه‌های پوست، مفید می‌کند.
 
  1. درمان جوش‌های سرسیاه و خارش پوست
برای جوش‌های سرسیاه، می‌توانید برگ‌های میوه گواوا را با مقداری آب در مخلوط‌کن بریزید و آن را به‌عنوان اسکراب بر بینی خود بگذارید تا جوش‌های سرسیاه را رفع کند. برگ‌های گواوا می‌تواند شما را از خارش پوست نجات‌دهد زیرا دارای ترکیبات مهارکننده حساسیت هستند.
 

خواص گواوا برای مو

گواوا، معدنی از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C، اسیدفولیک، پتاسیم، مس، منگنز، فیبر، فلاونوئید و دیگر مواد شیمیایی گیاهی است. بنابراین، برای رشد و حفظ سلامت مو مفید است.
 
  1. با ریزش مو مبارزه‌می‌کند
گواوا به‌دلیل ویتامین C زیاد، یکی از میوه‌هایی است که رشد سالم مو را افزایش‌می‌دهد. این ویتامین به مبارزه با مشکلات ریزش مو نیز کمک‌می‌کند.


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام