مزایای استفاده از صابون های دست ساز

مزایای استفاده از صابون های دست ساز
بحران‌های اخیر زیست محیطی در کشور، نشانمان دادند آسیب‌های زیست محیطی برای نسل آینده تهدیدی وجودیست. و از طرف دیگر،  شرکت‌هایی که در اثرگذاری زیست محیطی و اجتماعی فعالیت‌های خود مسئولیت‌پذیرند، معمولا در ارائه محصولات باکیفیت به مشتریان هم متعهدند.متاسفانه یا خوشبختانه، نه تنها دسترسی ایرانیان به مارکت محصولات مستقل غربی محدود است. بلکه، قیمت تمام شده محصولات طبیعی شرکت‌های مستقل، معمولن سنگین‌تر از توان خرید تمامی اقشار جامعه ایران است. چه چیزی بهتر از اینکه آستین‌ها را بالا بزنیم و  لوازم بهداشتی قابل رقابت با بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات بهداشتی جهان، را خودمان بسازیم!
صابون یا دترجنت؟

عمده صابون‌های دست و بدن موجود در بازار، اعم از مایع و جامد، علی‌رغم ظاهر صابون‌مانند مطابق تعریف FDA اصلاً صابون نیستند! این گروه، از پاک‌کننده ( Detergent )های شیمیایی و عوامل سخت‌کننده و کف‌آور سینتتیک تشکیل شده‌اند. مزیت اصلی‌شان قیمت به نسبت ارزان‌تر آنهاست. و طبعاً عاری از فواید صابون‌های طبیعی هستند که از روغن‌های مغذی و پاک‌کنندگی طبیعی نمک‌های قلیایی اسیدهای چرب بهره می‌برند.
گروه دوم صابون‌هایی هستند که مطابق تعاریف تنظیم شده FDA از واکنش “صابونی شدن” میان اسیدهای چرب و ماده‌ی قلیایی حاصل شده اند. و عامل پاک‌کننده آنها فقط و فقط نمک‌های قلیایی محصول واکنش مذکور است. صابون معروف داو از این گروه است.

Saponification / صابونی شدن

اسم واکنشی‌ست که اسیدهای چرب روغن‌ها با محلول قلیابی نشان می‌دهند. این واکنش منجر به تولید دو محصول می‌شود. یکی نمک‌های سدیم و پتاسیم اسیدهای چرب که صابون نامیده می‌شود و دیگری گلیسیرین طبیعی.

مصرف آگاهانه

عمده کمپانی‌های بزرگ و تثبیت شده، علاقه‌‌ چندانی به رعایت استانداردهایی فراتر از الزامات قانونی مثل تولید عاری از خشونت محصولات و تجارت عادلانه و حمایت از کشاورزی پایدار نشان نمی‌دهند. بهره‌کشی سرمایه‌های بزرگ از طبیعت همگانی، فقط در یک مورد مثل نابودی جنگل‌های بارانی برای تولید روغن پالم به حمله بیگانگان به قصد نابودی زمین بیشتر شبیه است تا فعالیتی اقتصادی. در کمال عدم تعجب!! اکثر این‌ شرکت‌ها در زمینه رعایت حقوق کارگران و کارکنانشان نیز یا به تمامی بدنامند یا به استانداردهای دولتی ناکافی کشورهای درحال توسعه بسنده می‌کنند.

مزیت استفاده از صابون دست‌ساز

اما چرا دست‌سازه‌های صابونی فارغ از مسائل اخلاقی نیز به همتایان صنعتی خود برترند؟
زمانی که به روش کلاسیک روغن‌ها را با محلول قلیاب ترکیب می‌کنیم، فرآیند صابونی شدن شروع می‌شود. طی این فرایند محصولی به دست می‌آید که حدود ۲/۳ آن نمک‌های قلیایی اسیدهای چرب است. معروف به صابون‌ !! و ۱/۳ آن گلیسیرین گیاهیست. گلیسیرین یک هومکتانت ( Humectant ) طبیعی‌ست. و رطوبت را به خود جذب و درخود حفظ می‌کند. دلیل استفاده از گلیسیرین در اکثر مرطوب‌کننده‌ها همین خاصیت آب‌رسانی آن است. روال معمول در صنایع صابون‌سازی، جدا کردن گلیسیرین تولید شده و اضافه کردن عوامل نرم کننده سینتتیک به صابون است. من و شما در لابراتوار مطبخ! نه به تکنولوژی جدا کردن گلیسیرین از صابون دسترسی داریم نه به‌عنوان مصرف‌کننده علاقه‌ای به از دست دادن خاصیت مرطوب‌کنندگی آن.مزیت دیگر صابون دست‌ساز قابلیت Superfat  کردن آن است. به این معنی‌ست که درصدی از روغن‌هایی که استفاده می‌کنیم فرآیند صابونی شدن را طی نکند و به عنوان چربی‌ اضافه در صابون نهایی شناور باشد. این‌کار به راحتی و با کم‌کردن از مقدار سود موردنیاز روغن برای صابونی شدن امکان‌پذیر است. به همین جهت به آن Lye Discount یا کسر قلیا هم می‌گویند.این قابلیت امکان ساخت صابونی با روغن‌های مغذی شناور در کف و بر سطح پوست می‌دهد. به این‌ترتیب روغن‌های صابون نشده‌ی اضافی در کنار گلیسیرین، پوست شما را تغذیه می‌کنند. و همراه شست‌وشو، رطوبت و نرمی به آن می‌بخشند. آیا تمامی این دلایل کافی نست که شما را به استفاده یا ساخت صابون‌های دست‌ساز ترغیب کند؟

در صورتی که تمایل دارید با ساخت صابون های دست ساز به صورت کامل آشنا شوید می توانید در دوره آموزشی موجود در آموزشگاه متین رویان  شرکت کنید.
 

 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام