نکات طلایی برای آفتاب گرفتن لب ساحل در فصل تابستان

نکات طلایی برای آفتاب گرفتن لب ساحل در فصل تابستان
با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، بسیاری از افراد می خواهند که پوست شان را برنزه کنند. حمام آفتاب یا آفتاب گرفتن یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای برنزه شدن پوست است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است.
تابش نور خورشید بر بدن انسان‌ها تاثیرات مثبت زیادی دارد. اولین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که خورشید به عنوان منبعی از ویتامین D  است که برای جلوگیری از پوکی استخوان و دندان‌ها، پیشگیری از آلزایمر، حفاظت از سیستم ایمنی بدن، کاهش تنگی نفس و… مناسب است. علاوه بر این می‌توان گفت که تماس نور خورشید با بدن شما  به علت افزایش سطح کورتیزول، می‌تواند سبب کاهش استرس و درمان افسردگی در وجودتان شود.

حمام آفتاب می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و به رشد موی شما کمک کند. به علاوه آن که حمام آفتاب می‌تواند در درمان آکنه و سایر اختلالات پوستی از جمله اگزما تاثیرگذار باشد.
اما امواج فرابنفش موجود در نور آفتاب می‌تواند به سلول‌های بدن‌ ما آسیب برساند. شما واقعا باید دقت کنید که از آفتاب‌ سوختگی در امان بمانید! به دلیل اینکه آثار آفتاب سوختگی در دراز مدت و پس از گذشت زمان، می‌تواند تبدیل به سرطان پوست یا ملانوما (Melanoma) شود.
نکات بسیاری وجود دارد که قبل از آن که به سراغ آفتاب گرفتن بروید باید از آن‌ها آگاه شوید.

نکات طلایی برای آفتاب گرفتن و برنز شدن

بهترین ساعت برای آفتاب گرفتن قبل از ساعت ۱۰ صبح و یا بعد از ۴ بعد از ظهر در فصل تابستان است. زیرا در این زمان آفتاب شدت زیادی ندارد که بتواند برای پوست و بدن شما خطرناک باشد. طبیعی است که برای برنزه شدن باید روزهای بیشتری وقت بگذارید اما خیالتان راحت خواهد بود که خطری بدن شما را تهدید نمی‌کند.
هیچ گاه نباید در گرم‌ترین ساعات روز یعنی از ساعت ۱۱ تا ۳ بعد از ظهر آفتاب بگیرید. در این زمان از روز میزان اشعه‌های خطرناک خورشید به بیشترین میزان خود می‌رسند.


نکات طلایی برای آفتاب گرفتن در فصل تابستان
 
  • بهتر است که زمان آفتاب گرفتن خود را از مدت کوتاه شروع کرده و بعد کم‌کم آن را بیشتر کنید. معمولاً توصیه می‌شود که افرادی که پوست سفیدی دارند این زمان را بیشتر از بیست دقیقه نکنند و این زمان می‌تواند برای سایر افراد تا حداکثر یک ساعت ادامه یابد.در جلسه اول توصیه می‌شود حداکثر ۳۰ دقیقه زیر آفتاب بخوابید. بین هر جلسه آفتاب‌گرفتن باید یک روز به پوست‌تان استراحت بدهید. در جلسه دوم ۴۵ دقیقه و جلسه سوم یک ساعت زیر آفتاب بخوابید؛ یک ربع به جلو، یک ربع به پشت، یک ربع به پهلوی راست و یک ربع به پهلوی چپ.
  •  حتما ۲۰ دقیقه قبل از قرارگرفتن زیر آفتاب از کرم‌های حاوی ضد‌آفتاب با SPF ۳۰ استفاده کنید.
  • امن‌ترین راه برای برنزه‌شدن زیر آفتاب استفاده از روغن‌های مخصوص برنزه شدن است. این محصولات در عین حال که به برنزه‌شدن پوست کمک می‌کنند دارای مقداری ضدآفتاب هستند و از سوختگی و دردناک شدن پوست جلوگیری می‌کنند. البته استفاده از ضد آفتاب به صورت جداگانه نباید فراموش شود.
  • اسپری‌های مخصوص برنزه‌شدن زیر آفتاب نیز روند جذب نور را تسریع می‌کنند و رنگ‌های مختلفی به پوست می‌دهند از جمله طلایی، مسی، هویجی و شکلاتی. برخی از این محصولات دارای مقداری مواد اتوبرنز هستند و برای کسانی مناسبند که برای برنزه شدن عجله دارند.
  •  شما باید آب بخارشده از بدنتان را مجدداً تامین کنید. به همین دلیل باید به طور مداوم به داخل آب رفته و یا آن را به بدنتان اسپری کنید. نوشیدن آب و خوردن میوه‌های تابستانی را هم فراموش نکنید!
  •  هر زمان احساس کردید ضربان قلب‌تان بالا رفته یا سردرد گرفته‌اید از زیر آفتاب بلند شوید، دوش بگیرید و چند دقیقه‌ای در سایه قدم بزنید.
  • بعد از حمام آفتاب با آب ولرم یا حتی خنک دوش بگیرید و سپس از لوسیون‌های مرطوب‌کننده بر روی پوست خود استفاده نمایید.
  • البته لوسیون‌ها و ژل‌های مخصوص بعد از آفتاب هم هستند که پوست را خنک و ترمیم و رنگ برنزه پوست را تثبیت می‌کنند.
  • سعی کنید بعد از اتمام حمام خود، حوله و یا لباستان را به صورت محکم بر روی پوست خود نکشید، چراکه پوست شما هنوز حساس است و التهاب دارد.
  • هر ۲۰ دقیقه تا یک ساعت یک بار روغن یا کرم حاوی ضد‌آفتاب را تجدید کنید.
  • بهتر است صورت خود را با کلاه یا حوله بپوشانید و از عینک آفتابی استفاده کنید. به جای برنزه‌کردن آن با آفتاب برای صورت از لوسیون‌های اتوبرنز استفاده کنید. چراکه برنزه‌شدن صورت ارزش چروک‌های زودرس و لکه‌های قهوه‌ای را ندارد.
  • در زمان آفتاب گرفتن اصلاً از عطر و خوشبوکننده‌هایی که دارای الکل هستند استفاده نکنید، چراکه می‌تواند آسیب‌هایی جدی به پوست شما وارد کند.
  • بین زمان آفتاب گرفتن و اپیلاسیون باید ۲۴ ساعت فاصله باشد چراکه بعد از اپیلاسیون آسیب‌پذیری پوست بیشتر خواهد بود.
  • بعد از لیزر موهای زائد بهتر است به مدت ۲ هفته از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید خودداری کنید.
  • افرادی که رنگ پوست و چشم روشنی دارند بیشتر در معرض خطر آفتاب سوختگی قرار دارند.
  • اگر از دارو‌هایی از قبیل آنتی‌هیستامین، آنتی‌بیوتیک، قرص ضدبارداری و… استفاده می‌کنید که به نور خورشید حساس هستند حتماً پیش از هر اقدامی با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • روغن بچه، روغن زیتون، روغن بادام و وازلین نیز همگی به برنزه‌شدن پوست کمک می‌کنند، اما از آن محافظت نمی‌کنند. بنابراین بهتر است از محصولات داروخانه ای برای برنزه شدن سریع تر کمک بگیرید.
  • کودکان کمتر از ۳ سال را در معرض نور آفتاب شدید قرار ندهید.
 

 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام