ویتامین های لازم برای سلامت پوست

ویتامین های لازم برای سلامت پوست
مراقبت از پوست باید بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی ما باشد. ویتامین ها بخش مهمی در سلامت پوست دارند. کمبود ویتامین در بدن باعث صدمات جدی به پوست می شود و می تواند تیرگی پوست، قرمزی، چین و چروک و خشکی بیش از حد را به همراه داشته باشد. به همین دلیل باید مطمئن شویم که ویتامین هایی که برای سلامتی بدنمان ضروری است را به اندازه ی کافی جذب می کنیم یا خیر؟ برای جواب این سوال و اطلاعات بیشتر در زمینه ی چهار ویتامین ضروری بدن با ما همراه باشید.
ویتامین D

ویتامین D اغلب در زمانی تامین می شود که نور خورشید توسط پوست شما جذب می شود. وقتی که این اتفاق می افتد، کلسترول به ویتامین D تبدیل می شود. ویتامین D پس از آن توسط کبد و کلیه شما جذب و در سراسر بدن حمل می شود تا به ایجاد سلول های سالم کمک کند. این شامل پوست، جایی که ویتامین D نقش مهمی درآن دارد، هم می شود. این ویتامین حتی می تواند به بهبود و درمان پسوریازیس کمک کند. موسسه لینوس پالینگ در دانشگاه ایالتی اورگان توصیه می کند مصرف روزانه ویتامین  D 600 واحد در روز می باشد. اگر باردار هستید یا بیش از 70 سال سن دارید، ممکن است بیشتر از این نیاز داشته باشید.شما می توانید مصرف ویتامین D خود را با:
  • در طول روز 5 تا 10 دقیقه در معرض نور خورشید باشید و حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.
  • خوردن غذاهای غنی شده مانند: غلات صبحانه، آب پرتقال و ماست.
  • خوردن غذاهایی مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن و کدو که ویتامین D را به طور طبیعی  دارا هستند .
  • قرص ویتامین D

ویتامین C

ویتامین C در سطوح بالا در اپیدرم (قسمت بیرونی پوست) و همچنین در درم (لایه داخلی پوست) یافت می شود. خواص ضد سرطانی آن (آنتی اکسیدان) و نقش آن در تولید کلاژن سازی کمک می کند که پوست شما سالم باشد. به همین دلیل است که ویتامین C یکی از عناصر کلیدی موجود در بسیاری از محصولات ضد پیری پوست است. مصرف ویتامین C به صورت خوراکی می تواند اثر کرم های ضد آفتاب برای محافظت پوست شما از UV اشعه ی مضر خورشید، را افزایش دهد. این کار با کاهش آسیب به سلول و کمک به روند بهبود زخم های بدن انجام می شود. ویتامین C همچنین می تواند به علت نقش حیاتی آن در سنتز کلاژن طبیعی بدن، از علائم پیری و چین و چروک جلوگیری کند. مصرف مناسب ویتامین C نیز می تواند به بهبود و جلوگیری از خشکی پوست هم کمک کند. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن هم نقش بسزایی دارد. توصیه ی متخصصین برای مصرف ویتامین C به بانوان 75 میلی گرم در روز و به آقایان 95 میلی گرم است. افراد سیگاری باید 35 میلی گرم بیشتر از افراد غیر سیگاری در طول روز ویتامین c  جذب کنند چون سیگار می تواند باعث تخلیه ی ویتامین از بدن شود. اگر احساس می کنید که شما ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود ندارید، می توانید:
  • غذاهایی بخورید که ویتامین C  بیشتری دارند مانند مرکبات و پرتقال ..
  • خوردن سایر منابع گیاهی از ویتامین C مانند توت فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج
  • خوردن آب پرتقال طبیعی
  • مکمل ها را طبق توصیه پزشک در برنامه ی روزانه خود قرار دهید.

ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است. عملکرد اصلی آن در مراقبت از پوست برای محافظت در برابر خورشید است، و می تواند به جلوگیری از لکه های تیره و چین و چروک کمک کند. اگر پوستی به خصوص پوست خشک دارید، ویتامین E می تواند به شما کمک کند. این ویتامین همچنین به تنظیم میزان چربی بدن کمک می کند. ویتامین E نیز در درمان التهاب پوست موثر است. در حالی که ویتامین E در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست در دسترس است، مشکل این است که پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب اثرات آن می تواند به حداقل برسد پس بهتر است ویتامین E در رژیم غذایی باشد و از طریق منابع طبیعی دریافت شود. اکثر بزرگسالان حدود 15 میلی گرم ویتامین E در روز نیاز دارند.شما می توانید با مصرف موارد زیر ویتامین E مورد نیازتان را تامین کنید:
  • خوردن بیشتر آجیل و مغز ها، مانند بادام، فندق و دانه های آفتابگردان
  • مصرف یک مولتی ویتامین یا مکمل ویتامین E جداگانه
  • با استفاده از محصولات موضعی که حاوی ویتامین E و ویتامین C هستند.

ویتامین K

ویتامین K در کمک به روند لخته شدن خون بدن در قسمت های ضروری عمل می کند، این ویتامین کمک می کند تا زخم ها، کبودی ها و مناطقی را که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، درمان کند.ویتامین K نیز برای کمک به برخی از شرایط پوستی کمک میکند مانند:
  • بهبود زخم ها
  • رفع و جلوگیری تیرگی پوست
  • رفع گودی زیر چشم
ویتامین K را می توان در بسیاری از کرم های موضعی مختلف برای پوست پیدا کرد و می تواند به درمان انواع بیماری های پوستی کمک کند. پزشکان اغلب از کرم هایی حاوی ویتامین K در بیمارانی  که جراحی انجام دادند استفاده می کنند تا به کاهش تورم و کبودی کمک کند. این ممکن است به سرعت به بهبودی پوست کمک کند. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات ویتامین K بر روی پوست بیشتر از ویتامین E و C است. بزرگسالان بین 90 تا 120 گرم در روز نیاز دارند. شما می توانید مصرف خود را با خوردن مواد غذایی زیرافزایش دهید:
  • کلم بروکلی
  •  اسفناج
  • کاهو
  • کلم
  • لوبیا سبز
در حالیکه ویتامین ها برای سلامت پوست ضروری هستند، ممکن است از طریق رژیم روزانه خود به اندازه کافی از این ویتامین ها استفاده کنید. یک آزمایش خون می تواند به تعیین اینکه آیا شما کمبود ویتامین دارید، کمک می کند. برای پیشگیری از مصرف بیش از حد باید فقط ویتامین ها را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها

بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها و مکمل ها در هنگام صبح همراه با وعده ی غذایی است. مانند ویتامین C و D. اما ویتامین هایی که باعث می شود به خواب بهتر ما کمک کند را بهتر است مدتی قبل از خواب مصرف کنید.برخی از افراد نباید با معده ی خالی قرص مصرف کنند و مشکلاتی برایشان به وجود می آید پس به این افراد توصیه می شود که همراه با وعده های غذایی مصرف کنند. 

 

 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام