درمان پوسته شدن اطراف ناخن

درمان پوسته شدن اطراف ناخن
پوسته شدن اطراف ناخن ها، مشکل بسیار شایعی هستش که ممکنه برای بعضی ها، خیلی زود به زود یا اصلا به طور مداوم اتفاق بیفته که توصیه می کنیم حتما با دلایل این مشکل و درمان اون آشنا بشید.
ناخن ها، وجه زیبایی دست ها و انگشتان شما هستن که سالم بودن اون ها، اهمیت زیادی توی این زیبایی داره، مخصوصا برای خانم ها که دوست دارن همیشه ناخن ها و دست های شکیل و زیبا داشته باشن. متاسفانه پوسته شدن اطراف ناخن، مشکلی شایع هستش که این زیبایی رو کاهش میده و علاوه بر اون، نشون دهنده کمبود بعضی مواد مغذی در بدن هم هست که باید جدی گرفته بشه.
 
دلایل و درمان پوسته شدن اطراف ناخن ها

ناخن ها و پوست اطراف اونا در معرض آسیب های زیادی قرار دارن، کار روزانه، استفاده از شوینده ها و قرار گرفتن اونا در معرض انواع آلودگی ها، می تونه اونا رو تضعیف کننده و همچنین کمبود مواد مغذی که ارتباط مستقیمی با تغذیه و کیفیت زندگی داره.
موضوع مهمی که وجود داره اینه که ماهیت سرانگشتان به صورتی هستش که محکم و مقاوم باشن و خیلی دیر مشکلی برای این بخش بروز می کنه، پس زمانی که با پوسته پوسته شدن ناخن و پوست اطراف اون مواجه شدید، باید سریعا درمان اونو پیگیری کنید، ضمن اینکه در ادامه روش های پیشگیری رو هم بهتون میگیم:
 
واکنش های آلرژیک
 
انواع مختلفی از آلرژن ها و مواد حساسیت زا، می تونن واکنش های آلرژیک در ناخن ها و کوتیکول و پوست اطراف اونا ایجاد کنن. مثل استفاده از لاک ناخن، استفاده بیش از حد از صابون و شوینده های صابونی، حساسیت به نیکل و لاتکس یا تحریک ناشی از حلال ها و شوینده ها و مواد شیمیایی.
 درمان
اگر فکر می کنید که مشکل پوسته شدن ناخن و اطراف اون به استفاده از مواد حساسیت زا مربوط میشه، بهتره 3 تا 4 هفته، استفاده از تمام اونا رو متوقف کنید تا ببینید مشکل برطرف میشه یا نه.
 عادت های بد
 
خیلی از افراد به دلایل عصبی و... عادت دارن که با دندان، ناخن ها و پوست اطراف اونو گاز گاز کنن یا عادت ناخن جویدن که کوتیکول اطراف ناخن ها رو هم درگیر می کنه. یا عادت هایی مثل پاک کردن لاک ناخن با ناخن انگشت دیگه یا اجسام سخت و همچنین کندن کوتیکول با دست!
بله این ها عادت های بدی هستن که خیلی ها دارن و حتی می تونه منجر به عفونت هم بشه.
 درمان
باید هر طور شده این عادت ها رو کنار بگذارید. مسلما مثل ترک هر عادت بدی، این کار هم سخت خواهد بود، اما قطعا بهتر از عفونت و مشکلات دیگه هستش می تونید چند روزی خودتون رو ملزم به پوشیدن دستکش کنید.

 کمبود مواد معدنی
 
مردم بر این باور هستن که کمبود کلسیم و ویتامین، باعث پوسته شدن ناخن ها و اطراف اون میشه، اما این کمبود فقط باعث ایجاد خشکی میشه که این خشکی ناخن و پوست اطراف اون، دلیل اصلی شاخی شدن و پوسته شدن ین بخش هاست. کمبود املاح و مواد معدنی، پروتئین و ویتامین ها، تاثیر مستقیمی در سلامت ناخن ها و کوتیکول اطراف اونا داره.
 درمان
حتما در روند تغذیه خودتون، تجدید نظر کنید و سعی کنید تغذیه ای سرشار از فیبر، پروتئین، روغن های ضروری و سالم، کربوهیدرات، مواد معدنی و املاح و همچنین ویتامین ها و لبنیات داشته باشید.

 بیماری های پوستی
 
بعضی از بیماری های پوستی هم می تونن منجر به پوسته شدن اطراف ناخن ها بشن، مثل اگزما، پسوریازیس و... . این بیماری های پوستی هم باعث ایجاد خشکی شدید در پوست و نهایتا پوسته شدن ناخن ها و کوتیکول و اطراف اون میشن.
 درمان
حتما در صورت مواجهه با خشکی شدید و مداوم پوست، خارش، التهاب و...، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا مراحل درمان پیگیری بشه.

 عفونت

گاهی اوقات عفونت در ناخن ها و پوست اطراف اون که در نتیجه وجود باکتری، مخمر یا قارچ و ویروس در این بخش هاست، منجر به پوسته پوسته شدن ناخن ها و کوتیکول اطراف اون میشه که البته خیلی شایع نیست.
 درمان
همین طور که گفتیم، این مشکل خیلی شایع نیست ولی در صورت غیر عادی بودن دلیل پوسته شدن ناخن ها، تغییر رنگ و هر نشانه دیگه که مداومت داشت، سریعا به پزشک مراجعه کنید.
 
پیشگیری از پوسته شدن اطراف ناخن ها

 
  • هر چیزی که باعث ایجاد خشکی پوست بشه، می تونه ناخن ها و اطراف اونا رو پوسته پوسته کنه. بنابراین باید از اون ها دوری کنید.
  • هر روز و روزانه چند مرتبه از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.
  • استفاده از شوینده ها رو کاهش بدید و از دستکش برای انجام امورات روزانه کمک بگیرید.
  •  از شوینده های ملایم و غیر صابونی استفاده کنید.

 درمان خانگی برای پوسته شدن اطراف ناخن

همین طور که گفتیم، دلیل اصلی پوسته شدن اطراف ناخن ها، خشکی بیش از حد هستش که درمان های خانگی، می تونن در برطرف کردن این خشکی موثر باشن، موادی مثل:
  • ژل آلوئه ورا
  • روغن زیتون
  • و عسل
از مواد مرطوب کننده بسیار قوی هستن که می تونید روزانه چند مرتبه و هر بار چند دقیقه (3 تا 5 دقیقه) روی ناخن ها و سرانگشتان بزنید تا بهبود کامل حاصل بشه.
 


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما


مشاوره و ثبت نام